Afgeronde Projecten

Alle afgeronde projecten van stichting BMP

• De bijdragen van vluchtelingen aan de stad

Doel van dit Oral history project is om de levensverhalen van vluchtelingen van diverse achtergronden te verzamelen, vast te leggen en toegankelijk te maken voor een breed publiek. Het is de verwachting dat het project tot een gedegen verzameling gedocumenteerde en gearchiveerde getuigenissen over het leven van vluchtelingen in Nederland leidt, die niet alleen aansprekend is voor een breder publiek, maar tevens een bron voor verder onderzoek vormt.

Ga naar de eigen site van Ongekend Bijzonder door hieronder op de foto te klikken.

oktober 2013 tot maart 2017
  • Alle Mantelzorgers Werken Aan Hun Toekomst
    In verschillende steden in Nederland worden groepen mantelzorgers opgeleid, zodat zij andere mantelzorgers kunnen activeren en ondersteunen.

februari 2012 tot oktober 2014
  • Er wordt veel gepraat over hoe het komt dat het jongeren niet lukt om een diploma te halen dat bij ze past. Maar hoe kijken jongeren hier zelf tegenaan?

In het project Je weet tog kunnen jongeren hun meningen, ervaringen en visie op creatieve wijze naar voren brengen. Een groep jongeren werkt aan het maken van een advies. Het advies gaat over wat er anders en beter kan. Op school, in de stages of misschien wel thuis. Er is ook veel ruimte voor de jongeren om met hun eigen idealen en toekomstdromen bezig te zijn. Er wordt gewerkt met film, spoken word etc.

april 2013 tot augustus 2014
  • Podium voor de theorieën, denkbeelden en praktijken van Nederlandse ouders met een migratie-achtergrond.

Opvoeden is een gesprek is een driejarig project dat in juni 2010 van start is gegaan. Het project zet in op het ontwikkelen van het denken onder migranten over het thema opvoeden, het activeren van migranten om als sprekers over dit onderwerp naar buiten te treden en het bevorderen van relaties tussen migranten ouders en het institutionele veld van scholen, centra voor jeugd en gezin, woningcorporaties, politici, de media en anderen.

juni 2010 tot juni 2013
  • Sprekende geschiedenis

Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een Nederlands Oral History Centrum

Naar aanleiding van de positieve ervaringen met het vluchtelingen oral history project Ongekend Bijzonder, heeft Stichting Bevordering Maatschappelijke participatie (BMP) het initiatief genomen om te onderzoeken of er voldoende draagvlak is voor het ontwikkelen van een Nederlands Oral History centrum (werktitel: Sprekende geschiedenis). Dit initiatief is inmiddels omarmt door een aantal musea, universiteiten en maatschappelijke actoren. Voor de uitvoering van een  eerste haalbaarheidsonderzoek heeft BMP een partner gevonden in Musuem TwentseWelle.

Er zijn verschillende motieven om een Oral History Centrum te willen ontwikkelen. Voor Stichting BMP staat vooral de behoefte van mensen om gehoord en gezien te worden en grip te krijgen op de eigen positie in een tijd van snelle technologische en maatschappelijke veranderingen centraal. Voor streek- en stadsmusea geldt onder andere dat zij op zoek zijn naar een herkenbare relatie met de eigen omgeving en een relatie met nieuwe makers en nieuw publiek. Voor archieven is het verwerven van nieuwe bronnen die rechtdoen aan de diversiteit van de huidige samenleving belangrijk, terwijl universiteiten, naast het creëren van inhoudelijk materiaal veel belang hechten
    aan een digitale infrastructuur , waarin verbinding tussen verschillende collecties en doorzoekbaarheid centraal staan.

Doel van het haalbaarheidsonderzoek is om na te gaan wat het draagvlak is voor het ontwikkelen van een Nederlands Oral history Centrum dat een actieve bijdrage levert aan het verzamelen, bewaren toegankelijk maken en  op vernieuwende wijze presenteren van bestaand en nieuw oral history materiaal en dat tevens een functie vervult in het scholen van vrijwilligers en professionals.
    Onder oral history wordt hier verstaan: het verzamelen, vastleggen en analyseren van levensverhalen en/of getuigenissen van mensen over bepaalde gebeurtenissen door middel van (open) interviews.
    Het haalbaarheidsonderzoek, dat door stichting BMP wordt uitgevoerd,  richt zich op vertegenwoordigers van archieven, musea, universiteiten, wetenschappelijke instituten en maatschappelijke initiatieven. Met  hen wordt in een serie van  circa 40 gesprekken en een expert meeting verkend wat hun verwachtingen zijn van een oral history centrum,  wat hun motieven hiervoor zijn, wat de uiteindelijke functies van het centrum zouden moeten zijn, hoe het centrum gepositioneerd kan worden, in hoeverre zij mee willen werken aan het realiseren van het beoogde centrum en welke financieringsmogelijkheden er zijn op kortere en langere termijn. Ook wordt er een internet search gedaan naar vergelijkbare initiatieven in het  buitenland. Het onderzoek start in april 2017.
    Een rapport met bevindingen en conclusies van het haalbaarheidsonderzoek zal in het najaar van 2017 tijdens een publieke bijeenkomst gepresenteerd worden aan de betrokken partijen en andere geïnteresseerden.
    april 2017 tot januari 2018
  • Waarom een wijkacademie?

Zie ook -pagina: wijkacademieschilderswijk

oktober 2013 tot december 2017

maart 2016 tot december 2017
  • Opvoeden gebeurt in de eerste plaats in het gezin, maar ook daarbuiten op school, in de buurt, op de sportvereniging, etc….
    Gek genoeg zijn er maar weinig plaatsen waar ouders met elkaar en met andere opvoeders kunnen praten over alles wat er komt kijken bij het opvoeden.
    Veel mensen kennen de uitspraak “Er is een heel dorp voor nodig om een kind op te voeden”, maar in de praktijk doen we het vaak alleen of met zijn tweeën.
    Wordt het niet tijd dat ouders in Schalkwijk met elkaar nadenken over hoe ze van elkaars ervaring en kennis over opvoeden gebruik kunnen maken, (zonder elkaar voor te schrijven hóe dat moet)?

juni 2013 tot oktober 2017
  • Waarom een wijkacademie?

Opvoeden is mooi en spannend. Het gaat over vragen als:

oktober 2013 tot april 2017
  • Waarom een wijkacademie opvoeden in Slaaghwijk?
    oktober 2015
  • Opvoeden is een gesprek pakt het anders aan
    Migrantenouders praten graag over opvoeden. Zij zijn op zoek naar manieren om de waarden die ze van huis uit hebben meegekregen te combineren met opvoedingsidealen en praktijken die ze om zich heen zien. Dat is een belangrijke ervaring uit het project Opvoeden is een gesprek. Op basis van de verschillende experimenten die in het kader van dit project  hebben plaatsgevonden zijn er vijf korte programma’s ontwikkeld. Kenmerk van deze programma’s is dat zij uitgaan van de eigen ervaringen en de verhalen van ouders en jongeren.

De vijf programma’s zijn: Buurtnetwerk, Jongeren en ouders in gesprek, Jongeren adviseren school, Ouders en School enVaders Best

september 2012 tot oktober 2013

Afgeronde Projecten ouder dan 5 jaar