Projectomschrijving: Wijkacademie Opvoeden Schalkwijk

Waarom een wijkacademie?

Opvoeden is mooi en spannend. Het gaat over vragen als:

• Ken ik mijn kind goed?
  • Waar is het goed in en wat vindt het moeilijk?
  • Wat voor ouder wil ik zijn en lukt dat ook?
  • Hoe ga ik om met wat anderen vinden?
  • Wat wil ik dat mijn kind leert?
  • Hoe zie ik de toekomst van mijn kind?

Opvoeden gebeurt in de eerste plaats in het gezin, maar ook daarbuiten op school, in de buurt, op de sportvereniging, etc….

Gek genoeg zijn er maar weinig plaatsen waar ouders met elkaar en met andere opvoeders kunnen praten over alles wat er komt kijken bij het opvoeden.

Veel mensen kennen de uitspraak “Er is een heel dorp voor nodig om een kind op te voeden”, maar in de praktijk doen we het vaak alleen of met zijn tweeën.

Wordt het niet tijd dat ouders in Schalkwijk met elkaar nadenken over hoe ze van elkaars ervaring en kennis over opvoeden gebruik kunnen maken, (zonder elkaar voor te schrijven hóe dat moet)?

Om met meer mensen over opvoeding te praten en om van elkaar te kunnen leren hebben Meetingz! en de stichting BMP het initiatief genomen tot de Wijkacademie Opvoeden in Schalkwijk.

De dagelijkse uitvoering is in handen van:

en stichting

Contactpersoon BMP: Saskia Moerbeek