Archief nieuws

Oracle of Amsterdam conference

Oracle of Amsterdam Conference - 28 May 2019 - Tolhuistuin

Oracle of Amsterdam conference was the grand finale of Specially Unknown.

This festive and inspiring closure was held 28 June 2019 in Amsterdam.Oracle of Amsterdam conference shared the outcomes of the project Specially Unknown - about collecting and sharing life-stories from refugees - and actively engage the participants with the following questions: • How can the stories of the refugees be a part of the cultural heritage of the European cities? • In which ways these stories can be presented to the broader public / audiences? • What is the meaning of cultural participation of refugees? • What are the various roles we - each and all of us – could take in these matters?

More about the conference – its program, first impressions, videos etc, – you can find here..

Wijkacademies in beeld

Ouders en professionals in drie Utrechtse wijken laten zien dat opvoeden óók een publieke zaak is. In de Wijkacademies Opvoeden zetten zij zich gezamenlijk in voor het versterken van pedagogische wijknetwerken.
Marije Kesselring, onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut en bij het Lectoraat Jeugd van de Hogeschool Utrecht, schreef de publikatie "Wijkacademies in beeld", impressies van de Utrechtse Wijkacademies binnen het project Gewoon opvoeden versterken.

De publicatie is hier te lezen: Wijkacademies in beeld

Een tijdloos verhaal van mensen op de vlucht

Specially Unknown in Antwerpen

Red Starline Museum nodigt u van harte uit voor een reeks van 4 inspirerende avonden in het museumcafé Upper Deck.
Gedurende 1 week nodigt het Red Star Line Museum 4 artiesten uit die ons, aan de hand van hun eigen verhaal, meenemen in het leven van mensen op de vlucht.
De artiesten vertelden hun verhaal aan interviewers (alias ‘veldwerkers’) van het museum, in het kader van het Europees project Specially Unknown. Voor de gelegenheid brengen zij een artistieke interpretatie
van hun verhaal voor een selecte groep genodigden.

In Bochum angekommen – aber unbekannt?

Specially Unknown partner uit Bochum (Duitsland), het LWL Museum - Zeche Hannover, organiseert in het weekend van 6 en 7 april een cultureel evenement rond verhalen vertellen.
Verder is er de presentatie van de migrantenverenigingen die betrokken zijn bij het project Specially Unknown, en hun nieuwe gezamenlijke platform en samenwerking door middel van muziek uit de Congolese, Turkse, Syrische en Guinese gemeenschappen op zaterdag 6 april (11:00 - 15:00) in het centrum van de stad, in de Dr.-Ruer-Platz.
Muziek, voordrachten en gedichten van verschillende kunstenaars op zondag 7 april (11:00 - 14:00), in het Industriemuseum LWL - Zeche Hannover.
Het basisthema van dit weekend, geïnspireerd door vragen die voortkomen uit de verhalen van mensen uit vier verschillende landen, Turkije, Guinee, Congo en Syrië, is: wat hebben deze mensen met elkaar gemeen en hoe kunnen hun cultuur en hun ervaringen met de lokale bevolking verbonden worden?

C’est quoi la vie dans le costume d’un réfugié?

De eerste artistieke productie van het Europse project Specially Unknown vindt plaats op woensdag 6 maart 2019 om 19.30 u. in Parijs in het Auditorium van Cité internationale des arts.
Door het verzamelen van verhalen en kunstwerken getuigen Taigue Ahmed (Tsjaad), Mohammad Hijazi (Syrië) en hun partners van de culturele bijdrage van vluchtelingen die in Frankrijk en Europa wonen.

Bijeenkomst Opvoeden Schalkwijk - 27 november

Bent u geïnteresseerd in de verhalen van andere opvoeders in de wijk? Werkt u in Schalkwijk en bent u benieuwd wat er bij ouders leeft? Wat betekent het om kinderen op te voeden in verschillende culturen?

Over deze, én andere vragen, gaan we op een interactieve manier met elkaar in gesprek.

Het Opvoedtheater van de Wijkacademie Opvoeden Schalkwijk gaat  optreden.

In de uitnodiging staat meer informatie over de Wijkacademie Opvoeden Schalkwijk én over het programma op dinsdag 27 november.

U bent van harte welkom.

Herfstfeest Wijkacademie Stromend Overvecht

Mag ik even aandacht voor de onverwoestbare vrijwilligers van Overvecht? We hadden vandaag een herfstfeest van de Wijkacademie Stromend Overvecht. De vrijwilligers zijn op tijd en blijven tot iedereen weg is. Ze sjouwen met stoelen en tafels, springkussens en kraampjes. Ze staan klaar om koffie, thee en sap in te schenken en heten iedereen welkom. Ze houden alles in de gaten en poetsen, vegen en ruimen grondig op. Ze zijn sterk en lief! De backbones van dit soort wijken. Elke dag in touw om het anderen naar de zin te maken, te zorgen dat mensen zich niet verloren voelen. Hulde voor deze, voor velen onzichtbare, harde werkers. Waar zouden deze wijken zijn, zonder deze Hafida’s, Naima’s, Samira’s en Fatima’s?

Saskia Moerbeek