Archief nieuws

Zorgen voor een kind dat in slow motion verdwijnt

Van 2010 tot 2014 ontwikkelden we als stichting BMP een opleiding voor migranten mantelzorgers (AMWAHT) Zij ontwikkelden hun talenten en leerden zelf lotgenotengroepen van mantelzorgers opzetten en begeleiden. Bij de eerste lichting cursisten was Malika Sadki. Zij zorgde intensief voor haar dochter Hiba. Vorige week is de allerliefste Hiba overleden. Lynn Berger van de Correspondent vertelt het verhaal Malika en Hiba. Je kunt en lezen of beluisteren. Doen!

Artikel Lynn Berger De Correspondent

Wijkacademie voor Vaders!

Het verhaal van vaderschap!

Vaderschap is een uitdaging. Veel vaders komen zichzelf regelmatig tegen in het vaderschap. De wijkacademie voor vaders, bied de mogelijkheid voor vaders om elkaar te ontmoeten in de uitdagingen, worstelingen en successen van het vaderschap. Een plek waar vaders naar elkaar luisteren zonder oordeel, waar vaders in hun vaderschap kunnen groeien en waar zij elkaar supporten!

Wil jij meedoen? Zoek jij een veilige plek om in alle vrijheid jou verhaal te delen en van elkaar te leren? Meld je dan aan!

Van wie is de Molenwijk?

© The City is Ours - Foto Dalal el Ouarachi (2019)

Framer Framed kiest de komende jaren in Werkplaats Molenwijk voor programma’s die zich richten op eigenaarschap van de publieke ruimte. In 2017 liet Framer Framed een onderzoek doen naar de Molenwijk door de afdeling Sociale Geografie van de Universiteit van Amsterdam. Een van de bevindingen van het onderzoek was dat meisjes en vrouwen weinig zichtbaar zijn in de publieke ruimte. Framer Framed richt zich met haar projecten specifiek op de zichtbaarheid en participatie van vrouwen. In 2019 resulteerde dit in het project The City is Ours. Het programma voor de komende tijd wordt in samenwerking gerealiseerd met tal van artistieke en maatschappelijke partners, zoals de Universiteit Utrecht, TAAK en Stichting BMP. Saskia Moerbeek directeur en oprichter van Stichting BMP vertelt over de samenwerking met Framer Framed in Werkplaats Molenwijk.

Özden Karababa in bestuur BMP

Maart jl. is Özden Karababa toegetreden tot het bestuur van stichting BMP. Özden studeerde wiskunde-engineering aan de Technische Universiteit van Istanbul. Naast haar functie als Feature Engineer bij een bank, werkt zij als professioneel fotograaf en ontwikkelt zij maatschappelijke projecten. Voorbeelden van haar werk zijn: Turken achter de dijken (tentoonstelling 2012), Inside Out (tentoonstelling 2015), Worden wie ik ben (tentoonstelling en seminar over transgenders, 2016) en De gezichten van Istanbul (fotoboek 2021).

Eindverslag Ronduit ziek fase 1 verschenen

Het eindverslag van het project Ronduit ziek (fase 1) is verschenen. In dit verslag is te lezen tot welke belangrijke inzichten het project heeft geleid. Ook wordt duidelijk welke vragen nog niet beantwoord zijn en waarom een tweede deel van het project belangrijk is.

Het is bijzonder om te zien hoe het project, dat door COVID-19 in de geplande vorm niet door kon gaan, toch tot bijzondere resultaten en effecten heeft geleid.

Almeerse vrouwen wereldberoemd

In Almere is Lyla Carillo Quan – van der Kaaden bezig met een heel bijzonder project dat de multiculturele gemeenschap in deze stad nu al wereldberoemd maakt.

De afgelopen tijd heeft ze meer dan 20 vrouwen uit verschillende Latijns-Amerikaanse landen, Suriname, Aruba, Afghanistan, Myanmar en enkele Afrikaanse landen in beeld gebracht door middel van foto’s en verhalen. De foto’s en verhalen zijn te zien op de website www.womenofalmere.nl

Inmiddels heeft Lyla ook een prachtig boek gemaakt met foto’s en verhalen van Almeerse vrouwen die afkomstig zijn uit Latijns-Amerika en Spanje.  Het boek verschijn in maar liefst drie talen.

Niet alleen ziek

Niet alleen ziek is een podcast van stichting BMP waarin journalist Maarten Dallinga met vier moeders praat over de impact van een langdurige ziekte op het ouderschap en gezinsleven.

In Nederland hebben zo’n 8 miljoen mensen een chronische ziekte. Een deel van hen is ook vader of moeder van opgroeiende kinderen maar wonderlijk genoeg hoor je vrijwel nooit over wat dit voor hen betekent. In de vierdelige podcast Niet alleen ziek maak je kennis met Karen, Christel, Sonja en Marleen. Vier krachtige vrouwen die open vertellen over hun ziekte en schuldgevoel, het aanvaarden van de ziekte, communiceren en hoe zij hun toekomst zien.