Archief nieuws

Twee spannende communicatie vacatures

Voor de start van het project Oral History Knooppunt Sprekende geschiedenis zoekt stichting BMP met spoed een senior en een junior communicatiemedewerker.

Heb jij ervaring/feeling met oral history en ben je bekend met de erfgoedwereld? Kun je helder communiceren in gewoon Nederlands en vind je het leuk om in een klein flexibel team te werken?

Neem dan contact met ons op.

Manifestatie Ouders van Betekenis in Overvecht

Broodjes smeren, koken, werken, helpen met huiswerk maken. Allemaal voorbeelden van ouderlijke taken. Vaak spreekt dit voor zich, maar zo belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Want iedere ouder wil het beste voor zijn/haar kind.

Om hier bij stil te staan vond in september de manifestatie Ouders van betekenis plaats in #Overvecht. Een dag vol gesprekken over opvoeden, workshops, kinderactiviteiten en muziek. Bekijk de video voor een kleine impressie van de dag

Podcast School des Levens

De eerste 3 podcasts van de Schooldeslevens070 zijn online op Instagram.

Veerkracht dat zit in de aderen van de Schilderswijk, het is de wijk waar ik ben geboren, de liefde voor mijn wijk komt uit mijn tenen!’ Younes en Yassine delen in deze eerste Podcast van School Des Levens hun liefde voor de Schilderswijk, delen hun levensverhalen, persoonlijk en krachtig en laten zien hoe krachtig een mens kan zijn om wijzer en veerkrachtiger altijd weer te herrijzen

Project De Molenwijk door elkaar

Maandagavond 4 oktober. Dat was een volle bak bij de wandkleed groep van project De Molenwijk door elkaar. Enthousiaste mensen uit Syrië, Irak, Marokko, Afghanistan en Eritrea maakten hun eerste tekeningen voor een gezamenlijk wandkleed. Het middelpunt was Annie van 94 jaar. Zij vertelde over een oecumenisch wandkleed dat ze 27 jaar geleden met drie kerken in Noord maakten.

Tijdens het opruimen van haar flat tijdens corona, kwam ze een mapje over dat project van toen tegen. Ze wilde graag in de tijd van nu een nieuw wandkleed maken met alle culturen uit de Molenwijk. Zo ver zijn we nog niet, maar we zijn een eind op streek!

Manifestatie Ouders van betekenis

Op zaterdag 11 september vond in en om Buurtcentrum De Dreef in Overvecht de Manifestatie Ouders van Betekenis plaats. Er was een veelzijdig programma. Op het podium werden creatieve producten gepresenteerd, gemaakt door ouders uit de wijk.

Moeders van de Wijkacademie Stromend Overvecht maakten een grote duizendpoot. De Duizendpoot die door de kinderen Bastiaan is gedoopt, staat symbool staat voor de vele taken die moeders vervullen. Deze reuzen knuffel, die door kinderen verder is versierd, doen de moeders cadeau aan de bibliotheek in Overvecht.

Expositie: Thuis in de Molenwijk - 5 sep – 10 okt 2021

In mei en juni dit jaar vonden de workshops van het project Thuis in de Molenwijk plaats in Werkplaats Molenwijk. Aan de hand van verschillende opdrachten gingen nieuwkomers uit de wijk op pad met de camera van hun smartphones om vast te leggen hoe ze hun weg vinden in de Molenwijk en daarbuiten, met als resultaat een unieke verzameling foto’s en verhalen die in de tentoonstelling te bezichtigen zijn.

Sprekende geschiedenis online

25 juni 2021 - Vanaf vandaag is de nieuwe oral history website Sprekende geschiedenis in de lucht. Deze website is onderdeel van het Nationaal Knooppunt Oral History Sprekende geschiedenis dat we als stichting BMP samen met diverse partners en steun van het Mondriaan Fonds aan het ontwikkelen zijn.

De website is tot stand gekomen met steun van het Bankgiro Loterij Fonds. Het technisch ontwerp en de vormgeving zijn van Wijstudio.

Wij hopen dat deze website nuttig is voor iedereen die zich op een of andere manier met oral history in Nederland bezighoudt.

sprekendegeschiedenis.nl

Cursussen oral history inhoud en techniek

Als stichting BMP krijgen we regelmatig verzoeken van musea en andere erfgoedorganisaties om cursussen oral history te verzorgen. Daarbij gaat het om vragen als:

• Hoe benader je mensen om te vragen of ze geïnterviewd willen worden?
  • Hoe houd je een goed oral history interview?
  • Hoe bewaar je de interviews en waar moet je op letten?
  • Hoe zit het metadata en toestemmingsformulieren?
  • Hoe presenteer je de verhalen aan het publiek?

Heb je ook interesse? Wij verzorgen cursussen op maat die passen bij je project.

Onder andere Het Stedelijk Museum Schiedam, Museum Het Prinsenhof te Delft, Het Erfgoed Netwerk Emmen en het Scheepvaartmuseum Amsterdam gingen je voor.