Archief nieuws

What is life in a refugee's costume like?

De eerste artistieke productie van het Europse project Specially Unknown vindt plaats op woensdag 6 maart 2019 om 19.30 u. in Parijs in het Auditorium van Cité internationale des arts.
Door het verzamelen van verhalen en kunstwerken getuigen Taigue Ahmed (Tsjaad), Mohammad Hijazi (Syrië) en hun partners van de culturele bijdrage van vluchtelingen die in Frankrijk en Europa wonen.

Bijeenkomst Opvoeden Schalkwijk - 27 november

Bent u geïnteresseerd in de verhalen van andere opvoeders in de wijk? Werkt u in Schalkwijk en bent u benieuwd wat er bij ouders leeft? Wat betekent het om kinderen op te voeden in verschillende culturen?

Over deze, én andere vragen, gaan we op een interactieve manier met elkaar in gesprek.

Het Opvoedtheater van de Wijkacademie Opvoeden Schalkwijk gaat  optreden.

In de uitnodiging staat meer informatie over de Wijkacademie Opvoeden Schalkwijk én over het programma op dinsdag 27 november.

U bent van harte welkom.

Herfstfeest Wijkacademie Stromend Overvecht

Mag ik even aandacht voor de onverwoestbare vrijwilligers van Overvecht? We hadden vandaag een herfstfeest van de Wijkacademie Stromend Overvecht. De vrijwilligers zijn op tijd en blijven tot iedereen weg is. Ze sjouwen met stoelen en tafels, springkussens en kraampjes. Ze staan klaar om koffie, thee en sap in te schenken en heten iedereen welkom. Ze houden alles in de gaten en poetsen, vegen en ruimen grondig op. Ze zijn sterk en lief! De backbones van dit soort wijken. Elke dag in touw om het anderen naar de zin te maken, te zorgen dat mensen zich niet verloren voelen. Hulde voor deze, voor velen onzichtbare, harde werkers. Waar zouden deze wijken zijn, zonder deze Hafida’s, Naima’s, Samira’s en Fatima’s?

Saskia Moerbeek

Beleef de Versnelling in Overvecht

In de week van zondag 24 juni t/m zaterdag 30 juni 2018 kun je op veel plekken in Overvecht de Versnelling meemaken.

Iedereen is welkom voor een praatje, voor ontmoeting en om mee te doen.

In Overvecht werken veel partijen samen voor inwoners en ondernemers in de wijk. Dit doen we onder de paraplu van de Versnelling.

De Versnelling is een wijkgerichte aanpak in Overvecht waarbij we, samen met bewoners en professionals, werken aan de veerkracht van mensen in Overvecht.

Weten wat de Versnelling Overvecht voor jou kan betekenen?

Kom langs in de week van 24 juni t/m 30 juni en doe mee!

Hier kun je de flyer lezen met het uitgebreide programma.

Lang zullen we leven - ontwerpsessie 8 juni

Stichting BMP vindt het belangrijk om de vraagstukken rond langer leven in kaart te brengen, zodat mensen en groepen in de samenleving hierover kunnen meedenken en praten en we ons als individuen, groepen, organisaties en overheden mentaal en beleidsmatig kunnen voorbereiden op de individuele en collectieve consequenties hiervan. Daarom wil zij, onder de titel Lang zullen we leven een multidisciplinaire zoektocht organiseren naar de maatschappelijke impact van het gegeven dat de gemiddelde levensverwachting van mensen in Nederland en andere welvarende delen van de wereld binnen afzienbare tijd aanzienlijk verlengd wordt.

Migranten mantelzorgers vinden samen hun kracht

Hoe empower je overbelaste, geïsoleerde mantelzorgers?

Habiba Chrifi-Hammoudi, AMWAHT coördinator bij U Centraal en genomineerd als Sociaal Werker 2018, vertelt hoe zij de AMWAHT methode verrijkte en geïsoleerde mantelzorgers een sociaal netwerk liet ontwikkelen.
Ongeveer veertien jaar geleden zat zij samen met andere mantelzorgers in de voorhoedegroep Mantel der Liefde van stichting BMP. In die tijd worstelden verschillende organisaties en beleidsmakers met het bereiken van mantelzorgers met een migrantenachtergrond. Voor hen was dit een onzichtbare doelgroep en wij geloofden dat onze kennis en ervaring hierbij een handje konden helpen.

Lees hier het volledige artikel: