Projectomschrijving: Wijkacademie Opvoeden Slaaghwijk

Waarom een wijkacademie opvoeden in Slaaghwijk?

Opvoeden is mooi en spannend en gebeurt in de eerste plaats in het gezin, maar ook daarbuiten op school, in de buurt, op de sportvereniging, etc…Gek genoeg zijn er maar weinig plaatsen waar ouders met elkaar en andere opvoeders kunnen praten over alles wat er komt kijken bij het opvoeden. Veel mensen kennen de uitspraak “Er is een heel dorp voor nodig om een kind op te voeden”. Om met meer mensen over opvoeding te praten en om van elkaar te kunnen leren heeft Libertas Leiden het initiatief genomen tot de Wijkacademie opvoeden in Slaaghwijk.

Leren van elkaar.

Deze Wijkacademie Opvoeden is geen gewone academie met een professor enzo. Het is vooral een plaats waar ouders uit verschillende landen:

• met elkaar bespreken welke vragen en onderwerpen zij belangrijk vinden als het om opvoeden gaat

• verhalen en ervaringen aan elkaar kunnen vertellen

• zelf bedenken wat voor soort activiteiten zij willen organiseren om andere ouders, jongeren, scholen en organisaties in de wijk te betrekken.

Daarbij kan het gaan om het organiseren van een discussie, het maken van filmpjes, het maken van een opvoedlied, het organiseren van een fototentoonstelling, het uitnodigen van deskundigen en nog veel meer.

Een kerngroep van ouders.

De Wijkacademie Opvoeden kent een kerngroep van Marokkaanse, Hollandse, Turkse, Somalische of andere komaf. Ze bedenken samen welke activiteiten er in Slaaghwijk georganiseerd worden. De kerngroep komt eens in de drie weken bij elkaar en worden ondersteund door medewerkers van Libertas Leiden.

Informatie of aanmelden:

Said Amghar s.amghar@libertasleiden.nl 06 54742248 of