Huidige Projecten

Alle lopende projecten van stichting BMP

• Ouders en patiëntenverenigingen hebben stichting BMP benaderd. Zij willen binnen en buiten gezinnen gesprekken over langdurige ziekte en ouderschap mogelijk maken. Samen met de ouders, deskundigen op het terrein van opvoeden, ouderschap en mantelzorg en vertegenwoordigers van enkele belangenorganisaties is het project Ronduit ziek ontwikkeld.

Het project wil het gesprek tussen lotgenoten stimuleren via het opzetten van een Verhalenlab voor ouders en jongeren. In het VerhalenLab ontwikkelen deelnemers hun verhaal. Tegelijkertijd wordt onderzocht welke verhalen er leven onder jongeren en ouders, welke keuze zij maken om wel of niet te praten en welke steun zij nodig hebben bij het ontwikkelen van hun verhaal.

Ronduit ziek wordt uitgevoerd in de stad Utrecht in samenwerking met het Steunpunt Mantelzorg Utrecht.

februari 2020
  • Kort onderzoek naar de beleving van vrijheid en onvrijheid van Nederlanders met een Bosnische en Irakese achtergrond, aan de hand van reeds vastgelegde en nieuw te verzamelen levensverhalen. (Dit onderzoek is een aanvulling op het vluchtelingen oral history project Ongekend Bijzonder).

Onderzoeksdoel

A: Inzicht in de beleving van vrijheid en onvrijheid van Nederlanders met een vluchtelingenachtergrond. Achterliggende vragen:

- Welke invloed hebben ervaringen van vervolging, oorlog, vlucht en migratie hierop?

- Hoe beïnvloedt de ervaring van het ‘opnieuw beginnen in Nederland die beleving?

B: Inzicht krijgen in de wijze en de mate waarin personen met een vluchtelingenachtergrond betrokken zijn bij de herinneringscultuur van hun land van herkomst en hoe zij tegenover  het herinneren en herdenken van de Tweede Wereldoorlog en het vieren van vrijheid in Nederland staan.

Onderzoeksgroep: Irakese en Bosnische vluchtelingen die tussen 1990 en 2000 naar Nederland zijn gekomen.

september 2019
  • SEE.TELL.LISTEN

Improving Refugee’s Digital Literacy through Photovoice and Storytelling

Portugal, Spain, Italy and Greece comprise four national experiments with responses to forced displacement. Undeniably, the two last countries have been impacted greatly by the flow of refugees coming in from both the Eastern and Central Mediterranean migration routes: in 2015 and 2016, the International Organization for Migration reports over 1,3 million arrivals in both countries. Portugal is one of the six most relevant participants in the EU Emergency Relocation Mechanism, having relocated over 1500 persons from Greece and Italy over a two-year period; Spain works as both a participant in the Emergency Relocation Mechanism and as a border country by way of its Ceuta and Melilla border zones. Each country provides this project with a different site for the observation of refugee lives in Europe; each offers us with opportunities for build capacity in refugee communities for these to take control over how they are narrated as human beings and how their lives are represented in European public spheres.

januari 2019
  • Een wijkacademie voor oude en nieuwe bewoners
    in de Utrechtse wijk Overvecht

Er zijn veel onderwerpen waar we over nadenken. Sommige onderwerpen halen we uit de media. Andere hebben te maken met ons eigen leven.  We stellen ons allemaal wel eens vragen als:

• Wat weet ik eigenlijk van mijn buren en hoe kan ik ze beter leren kennen?

• Hoe zie ik mijn toekomst en die van mijn kinderen?

• Wat voor ouder wil ik zijn en lukt dat ook?

• Hoe ga ik om met wat anderen vinden?

• Wat kan ik eigenlijk doen om deze wijk leefbaarder te maken?

• Wat zijn mijn toekomstdromen?

De meeste van deze vragen bespreken we niet direct met anderen. Iedereen leeft toch min of meer in zijn eigen informatiebubbel en spreekt vooral met mensen die min of meer hetzelfde denken.
    Gek genoeg zijn er maar weinig plaatsen waar wijkbewoners, oude en nieuwe, met elkaar in gesprek komen en samen nadenken over hun toekomst in Overvecht.

januari 2018
  • Oral history is van groot belang voor onze hedendaagse geschiedschrijving en ons cultureel erfgoed. Het draagt bij aan identiteitsontwikkeling en zingeving in een snel veranderende tijd.

In Nederland neemt de belangstelling voor oral history al jaren toe, maar een goede ondersteunende nationale infrastructuur ontbreekt. Materiaal wordt niet goed opgeslagen. Bestaande bronnen zijn moeilijk toegankelijk en kennis wordt fragmentarisch opgebouwd en weinig gedeeld.

Musea, wetenschappers, scholen, erfgoedorganisaties en gewone burgers hebben dringend behoefte aan een ondersteunend centrum, zoals in onder meer de V.S., Canada, Engeland, Schotland en Singapore al decennia bestaan.

BMP spant zich in om een Nationaal Knooppunt Oral History mogelijk te maken. Op dit moment zijn we bezig met een petitie die op 7 april aan de commissie OC&W van de Tweede Kamer wordt aangeboden.