Huidige Projecten

Alle lopende projecten van stichting BMP

• Stichting BMP is door een aantal ouders en patiëntenverenigingen benaderd met de vraag of er manieren zijn te ontwikkelen om ouders en kinderen te steunen bij het doorbreken van de verschillende kringen van stiltes, zodat er zowel binnen als buiten de gezinnen over de ziekte gesproken kan worden. Ook willen ze graag dat professionals, relevante (vrijwilligers)organisaties en gemeenten handvatten krijgen hoe ze ouders en kinderen kunnen steunen.

Om aan deze vragen tegemoet te komen heeft stichting BMP, samen met de ouders, deskundigen op het terrein van opvoeden, ouderschap en mantelzorg en vertegenwoordigers van enkele belangenorganisaties en het project Ronduit ziek ontwikkeld.

Binnenkort verschijnt hier uitgebreide informatie over het project.

februari 2020
  • Kort onderzoek naar de beleving van vrijheid en onvrijheid van Nederlanders met een Bosnische en Irakese achtergrond, aan de hand van reeds vastgelegde en nieuw te verzamelen levensverhalen. (Dit onderzoek is een aanvulling op het vluchtelingen oral history project Ongekend Bijzonder).

Onderzoeksdoel

A: Inzicht in de beleving van vrijheid en onvrijheid van Nederlanders met een vluchtelingenachtergrond. Achterliggende vragen:

- Welke invloed hebben ervaringen van vervolging, oorlog, vlucht en migratie hierop?

- Hoe beïnvloedt de ervaring van het ‘opnieuw beginnen in Nederland die beleving?

B: Inzicht krijgen in de wijze en de mate waarin personen met een vluchtelingenachtergrond betrokken zijn bij de herinneringscultuur van hun land van herkomst en hoe zij tegenover  het herinneren en herdenken van de Tweede Wereldoorlog en het vieren van vrijheid in Nederland staan.

Onderzoeksgroep: Irakese en Bosnische vluchtelingen die tussen 1990 en 2000 naar Nederland zijn gekomen.

september 2019
  • SEE.TELL.LISTEN

Improving Refugee’s Digital Literacy through Photovoice and Storytelling

Portugal, Spain, Italy and Greece comprise four national experiments with responses to forced displacement. Undeniably, the two last countries have been impacted greatly by the flow of refugees coming in from both the Eastern and Central Mediterranean migration routes: in 2015 and 2016, the International Organization for Migration reports over 1,3 million arrivals in both countries. Portugal is one of the six most relevant participants in the EU Emergency Relocation Mechanism, having relocated over 1500 persons from Greece and Italy over a two-year period; Spain works as both a participant in the Emergency Relocation Mechanism and as a border country by way of its Ceuta and Melilla border zones. Each country provides this project with a different site for the observation of refugee lives in Europe; each offers us with opportunities for build capacity in refugee communities for these to take control over how they are narrated as human beings and how their lives are represented in European public spheres.

januari 2019
  • Een wijkacademie voor oude en nieuwe bewoners
    in de Utrechtse wijk Overvecht

Er zijn veel onderwerpen waar we over nadenken. Sommige onderwerpen halen we uit de media. Andere hebben te maken met ons eigen leven.  We stellen ons allemaal wel eens vragen als:

• Wat weet ik eigenlijk van mijn buren en hoe kan ik ze beter leren kennen?

• Hoe zie ik mijn toekomst en die van mijn kinderen?

• Wat voor ouder wil ik zijn en lukt dat ook?

• Hoe ga ik om met wat anderen vinden?

• Wat kan ik eigenlijk doen om deze wijk leefbaarder te maken?

• Wat zijn mijn toekomstdromen?

De meeste van deze vragen bespreken we niet direct met anderen. Iedereen leeft toch min of meer in zijn eigen informatiebubbel en spreekt vooral met mensen die min of meer hetzelfde denken.
    Gek genoeg zijn er maar weinig plaatsen waar wijkbewoners, oude en nieuwe, met elkaar in gesprek komen en samen nadenken over hun toekomst in Overvecht.

januari 2018
  • Aim of the project Specially Unknown is to promote the participation of refugees (TCN’s) in cultural life and society through the dissemination of the results of the Dutch oral history project Ongekend Bijzonder by implementing its innovative methods (life stories, co-creation & cultural productions) in collaboration with partners in 4 EU cities (Antwerp, Paris, Bochum, Turin) as well as to investigate in 9 Member States (NL, BE, FR, DE, IT, GR, HU, PT and SE) how cultural participation can be used as an instrument for the integration of refugees in society overall.

Activities:
    Trained 16 to 32 bilingual fieldworkers (m/f) collect 40 life stories of refugees from selected communities in each city.160 interviews will be transcribed, translated into English and made accessible in collaboration with archives.
    Refugee communities organize in co-creation with cultural institutions, artistic presentations based on the interviews.
    A Delphi panel study in 9 Member States on cultural participation of refugees (experiences and expectations) in order to develop further policies.
    A European conference in Amsterdam to evaluate and disseminate the results and develop policy advice on the integration and participation of TCN’s in social activities and cultural life within the EU.
    Ca. 250 TCN (m/f, age 10-70) and 45 organisations will be directly involved. A general public of ca. 40.000 people will be reached. The project contributes to the capacity building of the fieldworkers; new working relationships between TCN’s and cultural institutions; empowerment of refugee communities and active contribution to the diversification of heritage collections. The results will be of use to other heritage institutes and governments. The interviews will teach us about the experiences of refugees with integration. Outputs: 160 interviews (in European research database), 4 to 8 artistic productions, policy advice on social and cultural participation in EU Member states and educational material.

The project has its own website: speciallyunknown.eu

oktober 2017