• Foto: Maria Heijdendael
    #CCCCFF
    #CCCCFF
    230

Eerste voortgangsbericht update, maart 2011

 

Introductie

Opvoeden is een gesprek heeft twee hoofddoelen:

  1. Het daagt ouders van verschillende achtergronden uit om met elkaar het gesprek aan te gaan over de waarden en normen die ze – vaak onbewust – hanteren bij het opvoeden. Daarbij gaat het om vragen als:
  • Welke achterliggende ideaalbeelden en verwachtingen spelen hierin een rol?
  • Hoe verhoudt de eigen opvoeding van de ouders zich tot de tijd en omgeving waarin ze hun kinderen nu opvoeden?
  1. Het ontwikkelt podia voor migranten om hun stem over het onderwerp opvoeden te laten horen en hun visies en idealen voor het voetlicht te brengen.

Om deze doelen te bereiken kent het project verschillende programmalijnen die aanvullend op elkaar zijn. Er is een lokale programmalijn, bestaande uit verschillende experimenten, waarin van onderaf de verhalen en ervaringen van ouders, jongeren, scholen en dergelijke verzameld worden. En er is een landelijke lijn waarin vanuit verschillende perspectieven het vraagstuk van opvoeden vanuit een migrantenperfectief verkend wordt en waarin de verhalen van onderaf en de meer theoretische verkenningen met elkaar in verband worden gebracht.

Wijkexperiment Rotterdam

Iedere donderdagavond oefenen de spelers van de theaterproductie Huisraad voor de voorstellingen die plaatsvinden op 27, 28 en 29 mei. Centraal thema van deze voorstelling voor en door wijkbewoners van Rotterdam Zuid en omstreken is opvoeden in een sloopwijk, vroeger en nu. De spelers zijn tussen de 10 en 50 jaar oud. De in Rotterdam wereldberoemde multiculturele groep “Vrouwen van de Velden” vormen de spil van de gelegenheidstheatergroep, maar er doen ook andere wijkbewoners aan mee. Tijdens de repetities wordt veel gelachen, maar ook serieus gerepeteerd.

Daarnaast vinden er in de wijk gesprekken over opvoeden plaats. Op 1 april spreken ouders van de brede school de Wereld op Zuid met elkaar over de vraag wat zij verwachten van de school en wat ze denken dat de school van hen verwacht. Eerder spraken ze al over de vraag hoe zij naar hun kind kijken en hoe ze naar zich zelf als ouder kijken. Na afloop van de theatervoorstelling zullen op verschillende plaatsen in Zuidwijk in samenwerking met actieve wijkbewoners, vervolggesprekken over opvoeden georganiseerd worden.

Wijkexperiment Amsterdam

De buurtgroep van het wijkexperiment in Amsterdam Geuzenveld-Slotermeer komt elke vrijdagmiddag bijeen in multiculturele huiskamer de Brug. De leden van de groep variëren in leeftijd tussen de 18 en 55. Ze zijn van Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Iraanse en Portugese komaf. Op de vrijdagmiddagen maken de leden van de groep plannen voor een heus Opvoedfestival dat ze op 18 juni willen organiseren op de brede school het Koggeschip. Een aantal leden van de buurtgroep doet mee aan repetities voor het theaterstuk over opvoeden dat ook in deze wijk gemaakt wordt. Aan dit theaterstuk doen ook andere wijkbewoners mee. De première hiervan vindt plaats op 17 juni.

Ook op andere plekken in Geuzenveld Slotermeer wordt volop over opvoeden gesproken. Donderdag 31 maart spreken moeders op de Troelstraschool over de vraag hoe ze naar zich zelf als ouder kijken en vertellen vrouwen bij de Hippe Heks wat de betekenis is van de schilderijen die zij de week ervoor hebben gemaakt van zichzelf en hun kinderen. De verschillende momenten worden vastgelegd door videoproducent IJver.

Landelijke oudergroep

De landelijke oudergroep bestaat uit 12 mensen van Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse en Somalische komaf. Deze groep ontwikkelt een visie vanuit migrantenperspectief op opvoeden in de hedendaagse samenleving. De groep komt op 2 april weer bijeen in Kasteel Oudaen in Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst wordt onder meer dieper ingegaan op de vraag waartoe voeden wij onze kinderen op? Ook wordt de lijst met belangrijke thema’s verder aangevuld en wordt gekeken wat de rol van voelen, denken en doen is bij het opvoeden. 

Initiatiefgroep

De Initiatiefgroep komt op 15 april bijeen in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam. Deze groep heeft een strategische functie in het project en reflecteert over de betekenis van de uitkomsten van de verschillende experimenten en groepsgesprekken. Op 15 april spreekt de Initiatiefgroep onder meer over de vraag wat de rol van de omgeving is bij het opvoeden van kinderen met een migratie-achtergrond, over de vraagstelling van een zestal te schrijven essays over “opvoeden vanuit een migrantenperspectief” en over de verwachte uitkomsten van de literatuurstudie over pedagogische ontwikkelingen in Turkije, Suriname en Marokko die door Ibrahim Yerden, Nicolien Zuidgeest en Mildred Udah-Lede wordt uitgevoerd.

Klankbordgroep

De klankbordgroep bestaat uit vertegenwoordigers van landelijke professionele instellingen. Deze groep komt begin juni voor de tweede keer bijeen. Hoofdonderwerp voor die bijeenkomst zijn de (impliciete) waarden en normen die professionele instellingen als Jeugdzorg, scholen, en Ouder en kind centra hanteren bij de opvoedingsondersteuning en andere programma’s.

 

Verdere ontwikkelingen

  • Opvoeden is een gesprek is een samenwerkingsverband aangegaan met het project Toffe Zonen Toffe Vaders van Jens van Tricht en Perihan Utlu. Dit project richt zich op de emancipatie van jongens en mannen en het zoeken naar nieuwe positieve vormen van mannelijkheid. Waar mogelijk zullen beide initiatieven elkaar versterken, zowel op inhoud als in het delen van netwerken.
  • Op korte termijn zal een zestal auteurs gevraagd worden om een essay te schrijven over opvoeden vanuit een migrantenperspectief. Onderwerpen voor deze essays zijn onder meer:
  1. Verschillende opvoedingsidealen? Over de verschillen en overeenkomsten in opvoedingsidealen van migranten en van de mainstream Nederlandse samenleving en over de betekenis van godsdienst hierbij.
  2. Ben ik de vader van mijn vader? Over rolomkering tussen migrantenouders en kinderen.
  3. Mijn dochter zal het beter krijgen, over de vaak onzichtbare rol van Turkse en Marokkaanse moeders die willen dat hun dochters de kansen grijpen die ze zelf niet gehad hebben.