Veertig vrouwen om nooit te vergeten: de Turkse en Marokkaanse vrouwenbeweging

Foto: Turkse vrouwen bij een staking. Door Bertien van Maanen. Uit de collectie van Atria

Onlangs zijn we begonnen met een nieuw oral history project waarbij veertig vrouwen worden geïnterviewd die maatschappelijk betrokken waren bij de Turkse en Marokkaanse vrouwenbewegingen vanaf de jaren 70 tot nu. Wie waren de vrouwen die opkwamen voor hun rechten als migrant én als vrouw? Hoe pakten zij dat aan? En wat waren hun idealen en dromen voor de toekomst?

Ons onderzoek reikt verder dan het verleden; we richten ons ook op het heden, waar we Turkse en Marokkaanse vrouwen van nu interviewen die actief betrokken zijn bij maatschappelijke initiatieven. Wie zijn de vrouwen van nu en hoe verschilt hun engagement van dat van hun voorgangers?

Dit oral history project is een eerbetuiging aan de kracht van migrantenvrouwen, een viering van hun voortdurende strijd en een glinsterend venster naar een toekomst waarin gelijkheid en rechtvaardigheid verankerd zijn in het weefsel van onze samenleving. Samen vervlechten we verhalen, verleden en heden, om nooit te vergeten.

In 1975 besloot een groep Turkse vrouwen zich af te scheiden van de algemene vereniging en op te komen voor hun rechten als Turkse vrouw: de Hollanda Türkiye Kadinlar Birligi (HTKB) werd opgericht. In de jaren 1982 volgde de Marokkaanse Vrouwen Vereniging (MVVN).

Samen met vrijwilligers interviewen wij in de komende periode 40 vrouwen over hun betrokkenheid bij vrouweninitiatieven voor Turkse en/of Marokkaanse vrouwen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven.

MEER LEZEN OVER HET PROJECT 'DE TURKSE EN MAROKKAANSE VROUWENBEWEGING IN 40 VERHALEN'

Dit project wordt uitgevoerd in nagedachtenis van Özden Yalim (1946 - 2023), voorvechter van Turkse vrouwenrechten en één van de initiatiefnemers van het project.