Artikelen over project

• Chili 50 jaar

11 september 2023 - Vandaag herdenken Chili en Chilenen over de hele wereld, en vrienden van Chili, de militaire staatsgreep tegen de democratische regering van Salvador Allende en het begin van de bloedige militaire dictatuur van Pinochet en zijn handlangers die 17 jaar duurde.

Onze oud-veldwerker van Ongekend Bijzonder, Juan Heinsohn Huala, post het volgende op Facebook

• Zorgen voor een kind dat in slow motion verdwijnt

Van 2010 tot 2014 ontwikkelden we als stichting BMP een opleiding voor migranten mantelzorgers (AMWAHT) Zij ontwikkelden hun talenten en leerden zelf lotgenotengroepen van mantelzorgers opzetten en begeleiden. Bij de eerste lichting cursisten was Malika Sadki. Zij zorgde intensief voor haar dochter Hiba. Vorige week is de allerliefste Hiba overleden. Lynn Berger van de Correspondent vertelt het verhaal Malika en Hiba. Je kunt en lezen of beluisteren. Doen!

Artikel Lynn Berger De Correspondent

• Eindverslag Ronduit ziek fase 1 verschenen

Het eindverslag van het project Ronduit ziek (fase 1) is verschenen. In dit verslag is te lezen tot welke belangrijke inzichten het project heeft geleid. Ook wordt duidelijk welke vragen nog niet beantwoord zijn en waarom een tweede deel van het project belangrijk is.

Het is bijzonder om te zien hoe het project, dat door COVID-19 in de geplande vorm niet door kon gaan, toch tot bijzondere resultaten en effecten heeft geleid.

• Niet alleen ziek

Niet alleen ziek is een podcast van stichting BMP waarin journalist Maarten Dallinga met vier moeders praat over de impact van een langdurige ziekte op het ouderschap en gezinsleven.

In Nederland hebben zo’n 8 miljoen mensen een chronische ziekte. Een deel van hen is ook vader of moeder van opgroeiende kinderen maar wonderlijk genoeg hoor je vrijwel nooit over wat dit voor hen betekent. In de vierdelige podcast Niet alleen ziek maak je kennis met Karen, Christel, Sonja en Marleen. Vier krachtige vrouwen die open vertellen over hun ziekte en schuldgevoel, het aanvaarden van de ziekte, communiceren en hoe zij hun toekomst zien.

• Omroep Max over Niet alleen ziek

In de podcast 'Niet alleen ziek' horen we van vier moeders hoe het is om opgroeiende kinderen te hebben als je chronisch ziek bent. Een van die moeders is Marleen. Zij zit aan tafel bij Tijd voor MAX met haar dochter Eline.

Fragmenten van het gesprek zijn te zien op:

De hele uitzending is te zien via NPO Start (het gesprek is van13:18 tot 21:35)

• Als je partner je mantelzorger wordt

De impact van je eigen ziekte op de relatie met je partner, daarover ging het afsluitende groepsgesprek van de VerhalenKaravaan van het project Ronduit ziek. Dit project is een initiatief van stichting BMP en ontstaan naar aanleiding van vragen van ouders en patiëntenverenigingen. Doel is om binnen en buiten gezinnen een zorgzaam gesprek mogelijk te maken over ouderschap en opvoeden als een ouder langdurig ziek is. Daarnaast wil het project contact bevorderen tussen mensen die in vergelijkbare situaties leven.

De online VerhalenKaravaan begon met individuele inspiratiegesprekken gevolgd door groepsgesprekken. Als afsluiting wilden de deelnemers hun ervaringen in bredere kring delen. Journalist Maarten Dallinga sprak met hen en maakt de podcast Niet alleen ziek, die vanaf 26 januari 2021 wekelijks te beluisteren is.

• VerhalenKaravaan voor jongeren

We zoeken één of twee jongeren (16+) in Utrecht en omgeving die een langdurig zieke vader of moeder hebben. Vanuit stichting BMP organiseren we, i.s.m. filmtheater 't Hoogt, een aantal online workshops waarin ze kunnen ontdekken welke verhaal zij willen vertellen én leren hoe je leuke animatiefilmpjes kunt maken. We starten al snel. Ken je iemand? Stuur me dan een email: ronduitziek@stichtingbmp.nl

• 2e Voortgangsbericht Ronduit ziek verschenen

30 oktober 2020 - Vandaag is het tweede voortgangsbericht van het project Ronduit ziek verschenen. Hierin staat te lezen hoe we, met aanpassingen wegens COVID-19 het project uitvoeren en hoe dit zelfs tot prima resultaten leidt.

De afgelopen periode hebben wij, door de corona-maatregelen gedwongen, de onlinemethode VerhalenKaravaan ontwikkeld. Deze methode is gemaakt om met ouders die langdurig ziek zijn het gesprek aan te gaan over de impact van de ziekte op hun ouderschap en het opvoeden. Op dit moment zijn we bezig deze methode aan te passen voor jongeren die opgroeien in een gezin waarvan een ouder chronisch is.

De VerhalenKaravaan heeft niet alleen grote betekenis voor de deelnemers, maar draagt ook bij aan erkenning van het onderbelichte thema langdurige ziekte en ouderschap. Aan het slot van dit bericht geven we een vooruitblik op de tweede fase van het project die er volgens ons beslist moet komen.

Als je wilt reageren op onze bevindingen en plannen dan horen we dat graag. Je kunt dan mailen naar: ronduitziek@stichtingbmp.nl

Het voortgangsbericht is hier te downloaden: