Niet alleen ziek

Niet alleen ziek is een podcast van stichting BMP waarin journalist Maarten Dallinga met vier moeders praat over de impact van een langdurige ziekte op het ouderschap en gezinsleven.

In Nederland hebben zo’n 8 miljoen mensen een chronische ziekte. Een deel van hen is ook vader of moeder van opgroeiende kinderen maar wonderlijk genoeg hoor je vrijwel nooit over wat dit voor hen betekent. In de vierdelige podcast Niet alleen ziek maak je kennis met Karen, Christel, Sonja en Marleen. Vier krachtige vrouwen die open vertellen over hun ziekte en schuldgevoel, het aanvaarden van de ziekte, communiceren en hoe zij hun toekomst zien.

Niet alleen ziek maakt duidelijk dat deze moeders meer zijn dan hun ziekte én dat ze niet alleen ziek zijn want ze ervaren veel steun van de gezinsleden. De moeders willen andere ouders herkenning bieden en meer aandacht vragen voor de impact van langdurige ziekte op het ouderschap.

De podcast is interessant voor ouders in vergelijkbare situaties en direct betrokkenen, patiëntenverenigingen, mantelzorgorganisaties, huisartsen en andere behandelaars, docenten en studenten van opleidingen zorg en welzijn en social work.

Niet alleen ziek is gemaakt door journalist Maarten Dallinga (maker van meerdere prijswinnende podcastseries) De eerste aflevering is vanaf dinsdag 26 januari 2021 te beluisteren via www.stichtingbmp.nl en podcastapps als Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts en Stitcher. Abonneren is gratis.

Niet alleen ziek is onderdeel van de VerhalenKaravaan voor ouders van het project Ronduit ziek. Dit project organiseert voor de verschillende gezinsleden VerhalenKaravanen. Het doel is binnen en buiten gezinnen het zorgzame gesprek over langdurige ziekte en ouderschap mogelijk maken en lotgenotencontact bevorderen.

Het project Ronduit ziek wordt gefinancierd door:

De media over "Niet alleen ziek"

Omroep MAX

In de podcast 'Niet alleen ziek' horen we van vier moeders hoe het is om opgroeiende kinderen te hebben als je chronisch ziek bent. Een van die moeders is Marleen. Zij zit aan tafel bij Tijd voor MAX met haar dochter Eline.

Fragmenten van het gesprek zijn te zien op:

De hele uitzending is te zien via NPO Start (het gesprek is van13:18 tot 21:35)

Groot Nieuws Radio

Annemarie Biljard van het programma De Nieuwe Morgen interviewt Sonja Bierenbroodspot over de podcast Niet alleen ziek.

Het interview is hier te beluisteren:

26-01-2021

Vincent Coonen

Mooie Podcast met voor mij ook heel veel herkenning. Ieder verhaal is natuurlijk anders dus ook mijn situatie. Wat in januari 2011 (onze dochter was toen 7) begon als "goedaardige" tumor bleek in december 2019 toch kanker te zijn geworden. Aan mijn buitenkant zie je niets maar mijn lichaam kan steeds minder aan. Ondanks alles blijft mijn glas wel altijd half vol.

di 20-04-21 - 11:50
Koert Hommel

Erg goed dat er aandacht is voor dit onderwerp. Het is nog sterk onderbelicht, terwijl de impact zo groot is.
Ik werk ook graag mee aan een "vader"variant op de podcast!

"Toevallig" schreef ik net een gastblog: https://yvonnelankhaar.nl/chronische-pijn/gastblog-themamaand-koert-homm...
Veel succes!

No votes yet
zo 18-04-21 - 19:59
Trudeledoki

Mooie Podcast, heel herkenbaar als MS-patiënt en alleenstaande moeder van twee puber. Er is nog zoveel meer te vertellen over chronisch ziekzijn, ik hoop dat er een gevolg komt (wil ik ook aan meewerken!).

vr 19-02-21 - 17:43
Mieke Veldhoven

Veel herkenning, wat goed dat er aandacht is voor dit onderwerp waar zo veel gezinnen mee worstelen, maar waar eigenlijk nooit over gepraat wordt.

vr 19-02-21 - 14:58
Sas van der Ban

Menselijke verhalen
Prachtige verhalen over opvoeden en ouderschap als je zelf langdurig ziek bent. Je staat er niet bij stil, maar dit gaat over heel veel ouders. Voor mij was het een eyeopener.

di 16-02-21 - 16:27
joerislov