Projectomschrijving: Wijkacademie Opvoeden Schilderswijk

Waarom een wijkacademie?

Zie ook -pagina: wijkacademieschilderswijk

Opvoeden is mooi en spannend. Het gaat over vragen als:
  • Ken ik mijn kind goed?
  • Waar is het goed in en wat vindt het moeilijk?
  • Wat voor ouder wil ik zijn en lukt dat ook?
  • Hoe ga ik om met wat anderen vinden?
  • Wat wil ik dat mijn kind leert?
  • Hoe zie ik de toekomst van mijn kind?

Opvoeden gebeurt in de eerste plaats in het gezin, maar ook daarbuiten op school, in de buurt, op de sportvereniging, etc….
Gek genoeg zijn er maar weinig plaatsen waar ouders met elkaar en met andere opvoeders kunnen praten over alles wat er komt kijken bij het opvoeden.
Veel mensen kennen de uitspraak “Er is een heel dorp voor nodig om een kind op te voeden”, maar in de praktijk doen we het vaak alleen of met zijn tweeën.
Wordt het niet tijd dat ouders in de Schilderswijk met elkaar nadenken over hoe ze van elkaars ervaring en kennis over opvoeden gebruik kunnen maken, (zonder elkaar voor te schrijven hóe dat moet)?

Om met meer mensen over opvoeding te praten en om van elkaar te kunnen leren heeft stichting BMP samen met het Stagehuis Schilderswijk het initiatief genomen tot de Wijkacademie Opvoeden in de Schilderswijk.

Leren van elkaar

Deze Wijkacademie Opvoeden is geen gewone academie met een professor en zo. Het is vooral een plaats waar ouders uit verschillende landen:

• met elkaar bespreken welke vragen en onderwerpen zij belangrijk vinden als het om opvoeden gaat
  • verhalen en ervaringen aan elkaar kunnen vertellen
  • zelf bedenken wat voor soort activiteiten zij willen organiseren om andere ouders, jongeren, scholen en organisaties in de wijk te betrekken.

Daarbij kan het gaan om het organiseren van een discussie, het maken van filmpjes, het maken van een opvoedlied, het organiseren van een fototentoonstelling, het uitnodigen van deskundigen en nog veel meer.

Een kerngroep van ouders

De Wijkacademie Opvoeden kent een kerngroep van circa 12 ouders (vaders en moeders) van Marokkaanse, Hollandse, Turkse, Surinaamse of andere komaf. Zij doen minimaal twee jaar mee. Ze bedenken samen welke activiteiten er in de Schilderswijk georganiseerd worden. De kerngroep komt eens in de drie weken bij elkaar. De kerngroep wordt ondersteund door medewerkers van het Stagehuis en stichting BMP.

Doe mee

• Ben jij moeder of vader, opa of oma (maakt niet uit hoe oud je kinderen zijn)?
  • Wil je lid worden van de kerngroep die de Wijkacademie Opvoeden gaat opbouwen?
  • Meld je dan aan op het mailadres: wijkacademieschilderswijk@stichtingbmp.nl
  • Of kom langs bij het Stagehuis Schilderswijk, Teniersstraat 13b en vraag naar Yassine Abarkane

De Wijkacademie Opvoeden Schilderswijk wordt ondersteund door:

Contactpersoon Stagehuis: Yassine Abarkane 06 39127074

Looptijd vanaf: