Niet alleen ziek - de vaders

Niet alleen ziek is een PODCAST van stichting BMP waarin journalist Maarten Dallinga met ouders praat over de impact van een langdurige ziekte op het ouderschap en gezinsleven. Tijdens het eerste seizoen sprak hij met vier moeders en in het tweede seizoen vertellen drie vaders hun verhaal.

Niet alleen ziek is Podcast van de week in de VARAgids
en wordt getipt in de NRC Podcastclub

In Nederland hebben zo’n 8 miljoen mensen een chronische ziekte. Een deel van hen is ook vader of moeder van opgroeiende kinderen maar wonderlijk genoeg hoor je vrijwel nooit over wat dit voor hen betekent. In het tweede seizoen van de podcast Niet alleen ziek maak je kennis met Koert, Yves en Dick. Drie warme en betrokken vaders die hun kwetsbaarheid te tonen. In vier afleveren vertellen zij over hoe zij het vaderschap ervaren, over welke vader zij wilden zijn, over werken en vaderschap en in de laatste aflevering gaat over wat zij over tien jaar tegen hun kinderen willen zeggen.

Niet alleen ziek maakt duidelijk dat de verhalen van vaders en moeders verschillen. Ziekte heeft invloed op beelden van mannelijkheid. De actieve sportieve vader maakt plaats voor de betrokken en zorgzame vader. Met hun verhalen willen de vaders andere ouders herkenning bieden en meer aandacht vragen voor de impact van langdurige ziekte op het ouderschap.

De podcast is interessant voor ouders in vergelijkbare situaties en direct betrokkenen, patiëntenverenigingen, mantelzorgorganisaties, huisartsen en andere behandelaars, docenten en studenten van opleidingen zorg en welzijn en social work.

Niet alleen ziek is gemaakt door journalist Maarten Dallinga (maker van meerdere prijswinnende podcastseries) De eerste aflevering van het tweede seizoen is vanaf woensdag 1 juni, de internationale dag van de ouders te beluisteren via www.stichtingbmp.nl en podcastapps als Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts en Stitcher. Abonneren is gratis.

De podcast Niet alleen ziek is onderdeel van de VerhalenKaravaan voor vaders van het project Niet alleen ziek. Dit project organiseert voor VerhalenKaravanen voor jongeren, partners en vaders in de stad Utrecht en omgeving. Daarnaast worden volwassenen geïnterviewd die opgegroeid zijn in een gezin waar een vader of moeder langdurig ziek is. Het doel is binnen en buiten gezinnen het zorgzame gesprek over langdurige ziekte en ouderschap mogelijk maken en lotgenotencontact bevorderen.

Eerder is er een podcast met moeders verschenen, waar in de media veel aandacht voor was. Kijk en luister hier.

Het project Niet alleen ziek wordt gefinancierd door: