C’est quoi la vie dans le costume d’un réfugié?

De eerste artistieke productie van het Europse project Specially Unknown vindt plaats op woensdag 6 maart 2019 om 19.30 u. in Parijs in het Auditorium van Cité internationale des arts.

Door het verzamelen van verhalen en kunstwerken getuigen Taigue Ahmed (Tsjaad), Mohammad Hijazi (Syrië) en hun partners van de culturele bijdrage van vluchtelingen die in Frankrijk en Europa wonen. Het oral history dat stroomopwaarts wordt uitgevoerd, maakt deel uit van de Europese geschiedenis die in de archieven wordt vastgelegd en maakt dus deel uit van het nationale en Europese erfgoed.

Aan de hand van de verzameling verhalen en artistieke producties getuigen Taigue Ahmed (Tsjaad), Mohammad Hijazi (Syrië) en hun partners samen van de culturele bijdrage van vluchtelingen in Frankrijk en Europa. De oral history intreviews die in de aanloop naar het evenement worden uitgevoerd, maken deel uit van de Europese geschiedenis die in de archieven, en dus ook in het nationale en Europese erfgoed, is vastgelegd.

20 interviews met vluchtelingen (min of meer recent aangekomen) door mensen die verbonden zijn met ballingschap of migratie zullen tijdens dit evenement worden vertoond. Deze presentatie is een uitnodiging om te discussiëren en van gedachten te wisselen in de hoop dat we opnieuw een blik kunnen werpen op deze zeer hedendaagse geschiedenis die altijd al heeft bestaan, of het nu in het Midden-Oosten, Afrika, Europa of elders is geweest.

Taigue Ahmed en Mohammad Hijazi houden zich al jaren bezig met het onderwerp ballingschap, immigratie, vluchtelingen en gedeelde culturen uit verschillende plaatsen van herkomst. Door middel van complementaire historische en artistieke benaderingen creëren de twee kunstenaars zo een gemeenschappelijk verhaal.

Taigue Ahmed, choreograaf-danser, werkt via dansworkshops in vluchtelingenkampen in Afrika en met vluchtelingen in Europa en Amerika voor de vereniging Ndam Se Na, waarvan hij artistiek leider is. De voorstelling die hij voor dit evenement presenteert is bedacht met Sarah Israël, toneelschrijver. Hij wordt op het podium begeleid door Aly Karembe, Malinese choreograaf-danser.

Mohammad Hijazi, producent en regisseur, en zijn kunstgroep Art Cube reizen door Syrië en het Midden-Oosten om audiovisuele creaties te produceren. Dit werk van archieven, onderzoek en culturele producties wordt uitgevoerd door de vereniging Génériques (Frankrijk) en de stichting BMP (Nederland).

Meer info: https://www.citedesartsparis.net/en/specially-unknown-taigue-ahmed-mohammad-hijazi

De link naar het Facebook event: https://www.facebook.com/events/651235095290999/