Verslag Vaders Best (in West)

Inleiding

In 2010 en 2011 hebben er in Amsterdam Zuid-Oost, op initiatief van Clay Toppenberg en Richard Knel, zelf vaders van Caraïbische afkomst, vier trainingen voor vaders plaatsgevonden. Doel van deze trainingen was om bij te dragen aan de emancipatie van in eerste instantie Caraïbische vaders, door ze aan te spreken op:

• hun beelden over vaderschap
  • de manier waarop ze die willen invullen

En ze te ondersteunen bij het in praktijk brengen van deze beelden.

In het traject dat organisatorisch is ondersteund door Streetcornerwork Zuid-Oost is veel aandacht geweest voor de persoonlijke ontwikkeling van de vaders en zijn veel issues die te maken hebben met opvoeden aan de orde geweest. Per week werd een ander thema door een deskundige behandeld. Het succes van de methodiek ligt vooral in de veilige sfeer waarin vaders met elkaar in discussie kunnen gaan. Een belangrijke rode draad is het thema van "afwezige vaders" geweest.

• Zijn vaders afwezig?
  • Waarom is dat zo?
  • Wat willen vaders anders doen?

Een van de punten die de vaders wilden leren is beter te communiceren met hun (ex) partners en met hun kinderen, zodat ze hun vaderrol beter kunnen invullen.

Om de succesvolle training uit te breiden naar vaders met een andere culturele achtergrond en naar ander stadsdelen en om de resultaten ook op stedelijk en landelijk niveau te verspreiden zijn Clay Toppenberg en Richard Knel een samenwerkingsverband aangegaan met de stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie (BMP), onder meer initiatiefnemer van het project “Opvoeden is een gesprek”. In april 2012 werd besloten tot een eerste proeftraject in Amsterdam West.

Via het Steunpunt Emanicaptie in Amsterdam kon een beperkte subsidie worden verkregen voor een eerste serie van vier bijeenkomsten met vaders van verschillende achtergronden. Tijdens de voorbereiding van die bijeenkomsten bleken er in West nog twee partijen te zijn die graag wilden bijdragen aan een vadertraining: Kantara-brug een projectorganisatie uit de buurt die inzet op het maken van verbindingen tussen verschillende bevolkingsgroepen en Artant bureau voor nieuwe cultuur dat zich onder meer bezighoudt met het bespreekbaar maken van huiselijk geweld. Kantara-brug en Artant bleken aanvullende gelden te hebben voor een weekend training voor vaders/mannen, waarbij ook het voorkomen van huiselijk geweld een onderwerp zou zijn.

Gezien deze positieve ontwikkelingen besloot de stichting BMP vanuit het project Opvoeden is een gesprek ook een financiële bijdrage te leveren. Hierdoor kon een compleet trainingstraject, vergelijkbaar met de omvang van de eerdere trainingen in Zuid-Oost, uitgevoerd worden.