Het heden is zwart

Dinsdag was er weer een bijeenkomst van de Wijkacademie Opvoeden in de Schilderswijk. Vrouwen uit Somalië, Marokko, Tunesië en Turkije kwamen bij elkaar om te praten over opvoeden.
Hoe begin je zo'n gesprek?

Ieder krijgt een A4-tje dat in drie stroken is verdeeld: verleden - heden - toekomst. Kies een kleur die het best bij die periode past. Als we de eerste tekening bekijken zien we het verleden: groen. Dat is de natuur en de bomen en planten waar we van leven. De toekomst is blauw: daar gaan we toch allemaal heen? Maar het midden ... het heden ... is zwart gekleurd. Overal is oorlog om ons heen. Het is een moeilijke tijd.
Een moeder zegt: "We moeten met onze kinderen praten. En we moeten het goede voorbeeld geven. Er komt zoveel nieuws op ons af en soms reageren wij misschien te heftig als het weer over de islam gaat. Onze kinderen nemen die boze reacties van ons over. Dus praat er over".
En daarom is het ook zo goed dat we nu ook met elkaar praten. Om van elkaar te leren en met elkaar sterk te staan".

Het zwarte heden is ook hier in Den Haag. Misschien niet zo in de Schilderswijk? Maar als je buiten de buurt komt, kijken en spreken mensen je aan. "Ga naar je eigen land". En als mijn dochter dan zegt: "Maar ik ben hier geboren, dit is mijn land"...."Waarom draag je dan een hoofddoek?" Wat moet je dan zeggen en moet je wel in gesprek met mensen die hun oordeel al klaar hebben zonder je te kennen?

Binnenkort gaat de groep vrouwen op bezoek bij andere moeders uit de Schilderswijk om met hen te praten over "opvoeden in spannende tijden". Er is nog zoveel uit te wisselen.