Tijd voor opvoeden

Auteur: 
Tessa Dikker

Verslag project ‘ik en mijn omgeving’ behorende bij het deelthema ‘tijd voor opvoeden’ in samenwerking met de Academie van de Stad.

Onder leiding van Arash en kunstenaar Willem Gorter maken de kinderen kunstwerken in het kader van het thema ‘ik en mijn omgeving’.

 

De academie van de stad verbindt studenten met de samenleving. De studenten investeren in de wijk, leren in de praktijk, verdienen studiepunten of een woning en bouwen aan hun CV.

Arash Faizi is een van de studenten coördinatoren van de Academie van de stad en heeft onder andere het project KunstkidzZ opgezet. Onder zijn enthousiaste leiding en in samenwerking met verschillende gastdocenten komen kinderen uit de Dapperbuurt bijeen in het Karel Appelhuis om te leren schilderen, muziek te maken of om meer te weten te komen over de natuur. De schilderlessen onder leiding van Willem Gorter staan in het teken van: ‘ik en mijn omgeving’.

Dit sluit fantastisch aan bij de Wijkacademie Opvoeden en het deelthema ‘Tijd voor opvoeden’ en zodoende gaan we vanuit de Wijkacademie Opvoeden Amsterdam Oost met veel enthousiasme een samenwerking aan een mooie eindbijeenkomst op 3 november 2014 te ontwikkelen waarbij de ouders niet alleen hun kinderen komen ophalen maar ook daadwerkelijk de tijd nemen de leefomgeving van hun kinderen beter te leren kennen en om afspraken te maken over hoe er meer tijd met elkaar kan worden gespendeerd.

 

Voordat de ouders komen proberen de kinderen hun kunstwerken zo herkenbaar mogelijk voor hun ouders te maken.

De ouders komen binnen en moeten ‘raden’ welk kunstwerk van hun eigen kind is. De kinderen zijn gespannen. Ze hebben, op aanraden van Arash, hun best gedaan om de kunstwerken zo herkenbaar mogelijk te maken en ik hoor een van de kinderen dan ook beteuterd zeggen: ‘Ja maar pappa, hoe kan dit nou mijn kamer zijn? Ik heb toch helemaal geen tv op mijn kamer?!’.

De ouders staan wat onwennig bij de werken maar hebben van tevoren wel vragen bedacht. Ook de kinderen bedenken tijdens het schilderen zelf al wat ze over de werken willen vertellen.

Vervolgens gaan we aan tafel zitten die nu vol staat met sap en pepernoten. Aan de ouders en kinderen wordt gevraagd elkaars kwaliteiten te benoemen aan de hand van een uitgedeeld stencil met voorbeelden. De kinderen hebben er een heleboel omcirkeld en kiezen uiteindelijk de ‘belangrijkste’.

Het is ontroerend om te zien hoe ouders erop reageren wanneer hun kinderen hen bijvoorbeeld ‘avontuurlijk’ noemen. Geven mensen elkaar wel genoeg complimenten?!

Ten slotte worden er contracten getekend waarin elkaar beloofd wordt meer tijd te besteden aan…..en minder te……Genoemd worden om vaker te doen is ‘naar de bioscoop gaan en ‘knuffelen’. Minder te …..wordt onder andere afgemaakt met de zin ‘stressen voordat we naar school gaan’.

Na een korte ronde waarin we nog even reflecteren op hoe het was om elkaar complimenten te geven, iedereen zich voorneemt dit vaker te doen en ook voorneemt om vaker ‘tijd voor opvoeden’ te nemen, verlaat men de ruimte, ruimen wij de pepernoten op en kijken wij terug op een geslaagde bijeenkomst en samenwerking. Dit smaakt naar meer en het is fantastisch hoe we de krachten kunnen bundelen op deze manier!

Lees ook het verslag van de Academie van de Stad zelf!

 

KunstKidzZ
Verslag ouder/kind bijeenkomst KunstKidzZ!

In samenwerking met de Wijkacademie Opvoeden Amsterdam Oost

 

Omdat bleek dat de helft van de kinderen lampionnen ging maken waren we met een kleinere groep van 8 kinderen. De kinderen waren vandaag rustig en waren geconcentreerd bezig aan hun kunstwerken.

In samenwerking met de Wijkacademie Opvoeden Amsterdam Oost hebben wij een hele leuke workshop gemaakt voor zowel ouders als onze kinderen.

·         17:10 uur: Ouders mogen aan hun kind vragen stellen aan de hand van hun kunstwerken.

·         17:20 uur: Ouder kind moment
(Ouders en kinderen gaan samen zitten en hand-outs voor de kwaliteiten invullen voor elkaar.
Daarna kiezen ze een kwaliteit uit die ze het leukste vonden om te krijgen door er een cirkel omheen te zetten.

Als afsluiting kunnen ze heel kort de kaartjes invullen: meer tijd voor elkaar e.d. Wat zou je meer of minder kunnen doen?

·         17:45 uur: Afsluiting: weer terug in de kring.

(Tijd voor opvoeden: Iedereen in de kring krijgt de mogelijkheid om de leukste kwaliteit van zijn ouders of kinderen te laten noemen. En het kaartje met onderlinge afspraken: Wat zou je vaker en meer willen doen samen? Wat wil het kind (1 ding) en wat wil de ouder (1 ding).

 

De sfeer tijdens deze workshop was heel ontspannen, het was ontzettend leuk om te zien hoeveel aandacht de ouders hadden voor hun kind en hoe zij van de aandacht genoten. Na elk opdracht mochten ze de antwoorden hardop voorlezen.

Er was onder andere een moeder die aan haar kind vroeg wat zij van haar nodig had.

Het meisje antwoordde: ‘Ik heb alles al wat ik nodig heb’. Prachtig!

We hebben ook een meisje die heel erg creatief is. Tijdens de vragen kwam naar voren dat haar moeder op de kunstacademie in Utrecht heeft gezeten! Heel erg leuk om te zien waar de creativiteit dan vandaan komt.

Het was heel erg mooi om te zien welke complimenten de ouders en de kinderen aan elkaar gaven. Ook hebben ze samen een contract getekend waar ze elkaar beloven om een activiteit samen te doen zoals samen naar de film gaan, ouder kind momentje gepland en ook wat ze minder gaan doen zoals minder tv kijken en minder stressen in de ochtend. Zo kwamen leuke afspraken waar ze zich komende periode aan gaan houden. Het was een zeer geslaagde middag dat voor herhaling vatbaar is!

Door tijd te kort konden we jammer genoeg minder tijd aan de kunstwerken zitten. Voor volgende keer willen we hier meer tijd voor vrij maken en minder activiteiten inplannen waardoor je meer tijd en aandacht kan besteden aan de activiteiten wat wij wel gaan doen.

 

 

Jos Zandvliet komt ook nog even binnen om te kijken naar de kunstwerken van de kinderen en te vertellen over de Sint Maarten optocht die binnenkort volgt.

 

Ouders en kinderen benoemen elkaars kwaliteiten.

 

Ouders en kinderen benoemen elkaars kwaliteiten.

 

Ouders en kinderen benoemen elkaars kwaliteiten.