Symposium Unknown Voices, New Lesssons

Op vrijdag 23 september 2016 organiseerde stichting BMP het symposium Unknown Voices, New Lesssons in samenwerking met het IISG en de Werkgroep Oral History van het Huizinga Instituut. Locatie was het Trippenhuis op de Kloveniersburgwal in Amsterdam. Doel van Unknown voices, new lessons is de uitkomsten van het project Ongekend Bijzonder bespreken en hieruit lessen voor de toekomst trekken.

In de ochtend was er een plenair programma onder leiding van Selma Leydesdorff, hoogleraar Oral history and Culture aan de Universiteit van Amsterdam. Sprekers waren onder meer Corinne Squire van het Centre for Narrative Research van de East Londen University, Halleh Ghorashi, hoogleraar Diversiteit en integratie aan de Vrije Universiteit,  Leo Lucassen, directeur Onderzoek van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, mw. Jantje Steenhuis, directeur Stadsarchief Rotterdam en Wayne Modest, Hoofd Research Centre for Material Culture, Leiden.

In de middag zijn er workshops geweest over o.a. toekomstige oral history projecten, hypothesen van Ongekend Bijzonder, beleidsopgaven en meer. Deelnemers werden uitgedaagd hun denkkracht in te zetten aan de hand van concrete vragen. Inleiders uit de ochtend fungeerden als juryleden. Actiepunten uit de workshops werden aan het einde van de dag gepresenteerd.

Meer informatie over de uitkomsten op de symposium pagina.