Chili 50 jaar

Onze oud-veldwerker van Ongekend Bijzonder, Juan Heinsohn Huala, post het volgende op Facebook

Chili 50 jaar

Vandaag is het 11 september en herdenken Chili en Chilenen over de hele wereld, en vrienden van Chili, de militaire staatsgreep tegen de democratische regering van Salvador Allende en het begin van de bloedige militaire dictatuur van Pinochet en zijn handlangers die 17 jaar duurde.

Deze Chileense tragedie bepaalt nog steeds het dagelijks leven van veel mensen in Chili. Het gebrek aan gerechtigheid voor de misdaden van de dictatuur is een van de moeilijkste obstakels om te overwinnen. Van de 3.225 mensen die vermoord of verdwenen zijn door het civiel-militaire geweld, zijn slechts in een derde van de gevallen de moordenaars voor het gerecht gebracht. En dan hebben we het nog niet eens over alle slachtoffers van marteling en fysiek geweld die de gruwelen hebben overleefd en die ook wachten op gerechtigheid.

En de gevolgen van het neoliberale economische model, dat onder bescherming van de bajonetten werd geïmplementeerd, met al zijn kwalen die onoverkomelijk lijken zolang Chili blijft "functioneren" onder de grondwet van Pinochet, is een ander groot probleem van het land. Het is de oorsprong van de indrukwekkende sociale protesten van de afgelopen jaren. Maar de mogelijkheden voor verandering worden voortdurend in de kiem gesmoord door de politieke spelletjes van een politieke en sociale klasse die erop staat om het systeem dat is geërfd van de gruwel van Pinochet in stand te houden.

In Nederland zijn 16 programma's georganiseerd in het kader van Chili 50 jaar, met veel muziek, poëzie, fototentoonstellingen, politieke discussies, boekpresentaties, tv programma’s, kortom, het heeft ons verbaasd hoe Chili en haar geschiedenis nog steeds leeft bij de Chilenen in Nederland, maar ook bij vrienden van Chili.

Vandaag zijn we bij het Salvador Allende monument in Amsterdam en aanstaande zondag, 17 september, komen we samen op Podium Grounds, Rotterdam, om eer te bewijzen aan Salvador Allende en alle slachtoffers van die periode en daarna, want de strijd is nooit gestopt. We luisteren zondag naar Canto General, gedichten van Chileense dichter en Nobelprijswinnaar Pablo Neruda, op muziek gezet door de Griekse componist Mikis Theodorakis. Jullie zijn van harte welkom.

11 september, met Chili in ons hart.

----

Juan Heinsohn Huala komt ook aan het woord bij NOS-nieuws: Chilenen staan stil bij staatsgreep van Pinochet

----

Woensdag 13 september is er een speciale aflevering van Andere Tijden:

Herinneringen aan Chili

50 jaar na Salvador Allende