"VOCI MIGRANTI" een bruisend evenement in Siena

Het Festival "VOCI MIGRANTI" (Migranten Stemmen) is gehouden in Siena (Italië) van 15 tot 17 juli 2020 georganiseerd door onze Italiaanse partner @versolab .
In de prachtige ruimtes van de "Corte dei Miracoli", een culturele en sociale vereniging in het centrum van de stad, heeft het festival een tentoonstelling gehouden met de resultaten van de workshops, gehouden in Italië, Portugal en Griekenland in het kader van het Erasmus+ project "See Tell Listen", georganiseerd met asielzoekers en vluchtelingen met Photovoice en Digital Storytelling.

De getoonde foto's zijn gemaakt in samenwerking met de deelnemers aan de workshops door gebruik te maken van de innovatieve methode "Roboteca", ontwikkeld door de vereniging "Jungleye".
De video's zijn gemaakt met of door asielzoekers en vluchtelingen en laten de kijker toe om de persoonlijke verhalen in te voeren van hen, van wie de stemmen zelden gehoord worden.

Het festival was een gelegenheid voor de bezoekers om niet alleen naar de verhalen van de migranten te luisteren of te kijken, maar ook om tijd door te brengen met de makers van de werken, en om een bredere interculturele ervaring te hebben.
Het festival heeft ook een kleine selectie van films over migratie of door migranten geregisseerde films getoond.

In het algemeen is het Festival "VOCI MIGRANTI" een bruisend evenement geweest, waaraan zeer veel is deelgenomen, hoewel het binnen de beperkingen van de noodtoestand van Covid-19 valt. Het is uiterst belangrijk geweest zowel voor de vluchtelingen en asielzoekers, die deelnamen aan de organisatie en de creatie van het tentoonstellingsmateriaal, als voor hen die gedurende drie dagen de kans hebben gehad om verhalen te zien, te vertellen en te beluisteren die vaak moeilijk te Zien, te Vertellen en te Beluisteren zijn...