Günel mag blijven!

juni 2022 - De actie voor een verblijfsvergunning voor Gunel die al 13 jaar in Nederland woont heeft succes gehad! Haar man en kinderen hebben een Nederlands paspoort. Maar zij kreeg geen verblijfsvergunning. Maar nu, na eindeloos veel rechtszaken en gesprekken voeren en documenten aanleveren is het gelukt. Günel mag blijven!

Wandkleed onthuld in de bibliotheek Molenwijk

19 mei 2022 - De Molenwijk, Amsterdam Noord.

"Dit wandkleed is niet plat. Het is diep. Het is niet alleen een oppervlakte, een gladde oppervlakte waar je overheen kan strijken. Het is een wereld, een horizon, een verzameling van herinneringen, gesprekken, dromen en grapjes. Door die oppervlakte heen voel je de diepte van echte mensenlevens, de mensen die eraan hebben samengewerkt en de mensen die zich er in herkennen."

Zo begint Chris Keulemans zijn toespraak na de onthulling van het Wijkwandkleed van het project "De Molenwijk door elkaar". Een project waarin buurtbewoners samenwerkten met stichting BMP en Framer Framed.

Canan Uyar onthulde samen met stadsdeelbestuurder Esther Lagendijk het wandkleed. Een prachtig kunstwerk waaraan enthousiaste bewoners uit verschillende herkomstlanden hebben meegewerkt. Achter iedere tekening zit een verhaal. Alle lapjes samen vormen een rijk geschakeerd kleed, waarin verleden en toekomst met elkaar verbonden zijn. De kinderen van de deelnemers maakten de bijzondere rand met aardappelstempels.

Na de onthulling nam Chris Keulenmans het boekje in ontvangst dat het hele maakproces en de verhalen van de deelnemers laat zien. Zijn prachtige toespraak is hier te lezen

Het wandkleed is te bewonderen in de OBA Molenwijk in Amsterdam Noord

Presentatie vrijwillige gespreksleiders Weerbaar Opvoeden

22 maart 10.00 tot 12.00 uur in Buurtcentrum de Dreef

In Overvecht bestaat een grote behoefte onder ouders om met elkaar te praten over lastige opvoedthema’s. Acht vrouwen volgden de afgelopen maanden het train-de-trainer programma Weerbaar Opvoeden. Deze training werd georganiseerd door de Wijkacademie Stromend Overvecht en gegeven door Jamila Achahchah van Movisie.

Op 22 maart presenteren zij zichzelf aan organisaties uit Overvecht die met ouders werken. Om een beeld te geven van hun manier van werken geven ze op die ochtend een workshop.

Günel moet blijven!

Goed nieuws. Een tijdje geleden zijn we een petitie gestart voor Günel. Zij komt uit Azerbeidzjan en is actief lid van de kerngroep van de Wijkacademie Stromend Overvecht. Ze vecht al 12 jaar voor een verblijfsvergunning. Haar man en kinderen hebben inmiddels de Nederlandse nationaliteit. Maar haar weigert de IND iedere keer een verblijfstitel omdat ze niet genoeg haar best zou hebben gedaan om aan te tonen wat haar identiteit en nationaliteit is. Maar nu is er goed nieuws.

Podcast School des Levens

De podcasts van de Schooldeslevens070 zijn online op Instagram.

Veerkracht dat zit in de aderen van de Schilderswijk, het is de wijk waar ik ben geboren, de liefde voor mijn wijk komt uit mijn tenen!’ Younes en Yassine delen in deze eerste Podcast van School Des Levens hun liefde voor de Schilderswijk, delen hun levensverhalen, persoonlijk en krachtig en laten zien hoe krachtig een mens kan zijn om wijzer en veerkrachtiger altijd weer te herrijzen

Sprekende geschiedenis online

25 juni 2021 - Vanaf vandaag is de nieuwe oral history website Sprekende geschiedenis in de lucht. Deze website is onderdeel van het Nationaal Knooppunt Oral History Sprekende geschiedenis dat we als stichting BMP samen met diverse partners en steun van het Mondriaan Fonds aan het ontwikkelen zijn.

De website is tot stand gekomen met steun van het Bankgiro Loterij Fonds. Het technisch ontwerp en de vormgeving zijn van Wijstudio.

Wij hopen dat deze website nuttig is voor iedereen die zich op een of andere manier met oral history in Nederland bezighoudt.

sprekendegeschiedenis.nl

Cursussen oral history inhoud en techniek

Als stichting BMP krijgen we regelmatig verzoeken van musea en andere erfgoedorganisaties om cursussen oral history te verzorgen. Daarbij gaat het om vragen als:

• Hoe benader je mensen om te vragen of ze geïnterviewd willen worden?
  • Hoe houd je een goed oral history interview?
  • Hoe bewaar je de interviews en waar moet je op letten?
  • Hoe zit het metadata en toestemmingsformulieren?
  • Hoe presenteer je de verhalen aan het publiek?

Heb je ook interesse? Wij verzorgen cursussen op maat die passen bij je project.

Onder andere Het Stedelijk Museum Schiedam, Museum Het Prinsenhof te Delft, Het Erfgoed Netwerk Emmen en het Scheepvaartmuseum Amsterdam gingen je voor.

Vrijheid Volgens

Vrijheid Volgens is een podcastserie van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, waarin journalist Maarten Dallinga mensen interviewt die ooit voor oorlog of onderdrukking naar Nederland zijn gevlucht. Hoe beleven zij vrijheid en onvrijheid?
In de week van 19 oktober 2020 verscheen elke dag een nieuwe podcast met mensen die ooit naar Nederland gevlucht zijn. Zeer de moeite waard om te beluisteren.

In de eerste podcast van deze serie spreekt Maarten Dallinga met Tanja Bubić. Zij vertelt over de kwetsbaarheid van vrijheid, de glijdende schaal die maakt dat je onvrijheid ongewild accepteert, over in stilte anders zijn en over de noodzaak het leven bijna elke dag opnieuw te vieren.

Lees ook de publicatie Vrijheid is een groot begrip, onderzoek naar de beleving van vrijheid, onvrijheid en herdenken door Bosniërs en Irakezen in Nederland die BMP in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei maakte.

Voortgangsbericht Niet alleen ziek

Het voortgangsbericht van het project Niet alleen ziek is verschenen. In dit voortgangsbericht doen we verslag van het eerste half jaar van het project en kijken we vooruit naar de komende periode. U kunt lezen over de VerhalenKaravanen voor vaders, jongeren en partners; interviews met inmiddels volwassen dochters en zonen en de training voor vrijwilligers in de methode van de VerhalenKaravaan. Tot slot vertellen we hoe we het onderwerp langdurige ziekte en ouderschap op de maatschappelijke agenda willen plaatsen en hiervoor binnen de gezondheidszorg en opvoedondersteuning aandacht willen vragen.

Het voortgangsbericht is hier als pdf te lezen en te downloaden:

Workshopserie 'Oral history en erfgoed'

Hoe kun je oral history als methode inzetten om levensverhalen en getuigenissen van mensen over historische gebeurtenissen zorgvuldig vast te leggen? Wat is de meerwaarde ervan voor de erfgoedsector? Over deze vragen gaat de workshopserie ‘Oral history en erfgoed’ op vrijdag 18 maart en 15 april, georganiseerd door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in samenwerking met Sprekende Geschiedenis.

Vrijwilligers gezocht voor het analyseren van oral history interviews - Vrijheid als thema

Knooppunt Oral history Sprekende geschiedenis heeft het initiatief genomen om rond het begrip Vrijheid, een koppeling te maken tussen verschillende oral history collecties. Opzet is dat interviews uit de collecties van het NIOD, het Nederlands Veteranen Instituut, het project Ongekend Bijzonder en een nog te bepalen Haagse interviewcollectie doorzoekbaar worden gemaakt op de betekenis die mensen aan het begrip vrijheid geven.

Project De Molenwijk door elkaar

Maandagavond 4 oktober. Dat was een volle bak bij de wandkleed groep van project De Molenwijk door elkaar. Enthousiaste mensen uit Syrië, Irak, Marokko, Afghanistan en Eritrea maakten hun eerste tekeningen voor een gezamenlijk wandkleed. Het middelpunt was Annie van 87 jaar. Zij vertelde over een oecumenisch wandkleed dat ze 27 jaar geleden met drie kerken in Noord maakten.

Tijdens het opruimen van haar flat tijdens corona, kwam ze een mapje over dat project van toen tegen. Ze wilde graag in de tijd van nu een nieuw wandkleed maken met alle culturen uit de Molenwijk. Zo ver zijn we nog niet, maar we zijn een eind op streek!

Niet alleen ziek

Niet alleen ziek is een podcast van stichting BMP waarin journalist Maarten Dallinga met vier moeders praat over de impact van een langdurige ziekte op het ouderschap en gezinsleven.

In Nederland hebben zo’n 8 miljoen mensen een chronische ziekte. Een deel van hen is ook vader of moeder van opgroeiende kinderen maar wonderlijk genoeg hoor je vrijwel nooit over wat dit voor hen betekent. In de vierdelige podcast Niet alleen ziek maak je kennis met Karen, Christel, Sonja en Marleen. Vier krachtige vrouwen die open vertellen over hun ziekte en schuldgevoel, het aanvaarden van de ziekte, communiceren en hoe zij hun toekomst zien.