Vrijheid Volgens

Vrijheid Volgens is een podcastserie van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, waarin journalist Maarten Dallinga mensen interviewt die ooit voor oorlog of onderdrukking naar Nederland zijn gevlucht. Hoe beleven zij vrijheid en onvrijheid?
In de week van 19 oktober 2020 verscheen elke dag een nieuwe podcast met mensen die ooit naar Nederland gevlucht zijn. Zeer de moeite waard om te beluisteren.

In de eerste podcast van deze serie spreekt Maarten Dallinga met Tanja Bubić. Zij vertelt over de kwetsbaarheid van vrijheid, de glijdende schaal die maakt dat je onvrijheid ongewild accepteert, over in stilte anders zijn en over de noodzaak het leven bijna elke dag opnieuw te vieren.

Lees ook de publicatie Vrijheid is een groot begrip, onderzoek naar de beleving van vrijheid, onvrijheid en herdenken door Bosniërs en Irakezen in Nederland die BMP in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei maakte.

De Molenwijk door elkaar

Een community project van stichting BMP en Framer Framed

Van wie is de Molenwijk?

Wat is de geschiedenis van de wijk?

Wat zijn de verhalen van de mensen die er wonen?

Welke thema’s zijn belangrijk?

Welke kunstvormen passen in deze wijk?

Vanaf september 2020 gaat in de Amsterdam Noord het community project De Molenwijk door elkaar van start. Dit project, dat twee jaar duurt, wordt gedragen door een kerngroep van (jonge) vrouwen. Een deel woont al lang in deze wijk, een ander deel is er recent komen wonen.

School des Levens

In de Haagse Schilderswijk heeft het Stagehuis Schilderswijk een proeftuin voor de Maatschappelijke Diesttijd opgezet, genaamd De School des Levens. In de School des Levens zijn jongeren de producent van hun eigen maatschappelijke diensttijd. Ze volgen een traject van 6 maanden, waarbij ze zichzelf ontwikkelen en iets voor de wijk doen.

Het programma kent een serie inspiratiesessies, coachmomenten en trainingen gebaseerd op de volgende thema’s:

1. Identiteit en zelfbeeld
2. Burgerschap en maatschappelijk bewustzijn
3. Participatie en leiderschap
4. Religie en maatschappij
5. Communicatie en social skills

Ik kan mijn ervaringen niet delen

Chronisch zieken vinden elkaar meer, maar rond partners blijft het stil, zo vertelt een moeder met een partner die een langdurige ziekte heeft. Ik sprak met haar voor het project Ronduit ziek omdat we na een vervolg willen ontwikkelen voor partners. Ronduit ziek is ontstaan naar aanleiding van vragen van ouders en patiëntenverenigingen en ontwikkeld door stichting BMP. Dit project wil binnen en buiten gezinnen het zorgzame gesprek over ouderschap en langdurige ziekte stimuleren en het lotgenotencontact bevorderen.

Stedelijk netwerk Ouders van Betekenis

Wijkacademie Stromend Overvecht doet mee in het Stedelijk netwerk Ouders van Betekenis.
Het netwerk bundelt de krachten van ouders die meewerken aan een betrokken gemeenschap voor kinderen. In het netwerk ondersteunen we anderstalige ouders met taal en we delen opvoedvragen met elkaar, zodat ieder zijn rol als opvoeder en actieve ouder in de wijk kan innemen. Ons doel is dat alle kinderen gelijke kansen krijgen en op kunnen groeien in een positieve omgeving waarin mensen samen verantwoordelijkheid nemen. We sluiten aan bij de principes van Vreedzaam als pedagogisch kader.

Online Werkplaats

Stichting BMP is begonnen met het opzetten van een Online Werkplaats in voorbereiding op het Nationaal Knooppunt Oral History.
We werken aan online trainingsmodules en aan een overzicht van bestaande tools van onze partners.
De Online Werkplaats is bedoeld om lokale initiatieven op het gebied van oral history op praktische wijze te ondersteunen en de betrokkenheid van mensen uit de omgeving (als makers en publiek) te vergroten. Ook heeft de Werkplaats tot doel om passende presentaties/analyses van de verhalen te stimuleren.

We verwachten in september de eerste opzet te kunnen presenteren.

De online werkplaats wordt mogelijk gemaakt door:

Oproep tot een andere focus op het sociaal werk

In het sociale domein wordt veel nadruk gelegd op individuele hulpverlening en vrijwilligerswerk. Zeker in deze tijd van corona wordt de enorme inzet van vrijwilligers en hulpverleners terecht geprezen. Tegelijk rijst de vraag hoe dat de komende tijd zal gaan, als de impact van de huidige crisis zich diepgaand doet voelen op financieel, sociaal en psychisch gebied. De coronacrisis legt een aantal structurele tekortkomingen in het sociaal domein bloot, waarover wij ons als ervaren sociaal ontwikkelaars grote zorgen maken. Daarbij gaat het om een te grote nadruk op het systeem van individuele hulpverlening, te hoge verwachtingen van de impact van vrijwilligerswerk en te veel nadruk op activiteiten binnen het welzijnswerk.

Saskia Moerbeek (directeur stichting BMP) en Kathinka Bruinsma (Perspectief coaches) schreven deze oproep. Reacties zijn welkom, of via het openbare reactieveld onderaan de oproep of via de mail: moerbeek@stichtingbmp.nl

Platform Eer en vrijheid workshops

KIS (Kenniscentrum Integratie en Samenleving) organiseert al enkele jaren het Platform Eer en vrijheid. Dit jaar vindt de jaarlijkse bijeenkomst van dit Platform online plaats. Het programma is opgeknipt in vijf online bijeenkomsten, vanaf 29 oktober elke donderdagmiddag vanaf 15 uur.  Saskia Moerbeek, directeur van BMP, leidt op 5 november een workshop over de vraag hoe je seksistisch gedrag van mannen aan de kaak stelt.

29 oktober: Rondetafelgesprek over zelfbeschikking en mannenemancipatie

Diverse experts waaronder fotograaf Ahmet Polat (Studio Polat), Bilal Sikam (jongerenwerker), Iris van Huis (onderzoeker Universiteit van Amsterdam) en Jens van Tricht (Emancipator) gaan met elkaar in gesprek onder leiding van Naima Azough, dagvoorzitter van het Platform Eer en Vrijheid.

5 november: Workshop Hoe stel je seksistisch gedrag van mannen aan de kaak?

De workshop gaat over de vraag hoe je het gesprek met een groep mannen of jongens over seksistisch gedrag en over de zelfbeschikking van henzelf en van anderen kunt voeren. Door Saskia Moerbeek (Stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie).

Voor het verder programma en informatie zie: KIS Platform eer en vrijheid

Vertel me alles - Negin Zendegani - te zien in Arnhem

Vanaf vandaag, 18 september, is de ontroerende virtuele foto-expositie ‘Vertel me alles’ van Negin Zendegani te zien in Arnhem! Burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem opent de expositie.

Voor het filmproject ‘Vertel me alles’, heeft Negin Zendegani ‘oude’ en ‘nieuwe’ vluchtelingen bij elkaar gebracht. Het gaat om ouderen die in de Tweede Wereldoorlog vanwege de Slag om Arnhem hun huizen hebben moeten verlaten en om recent gevluchte jongere mensen uit oorlogsgebieden elders in de wereld.

SEE.TELL.LISTEN trainingmodules online beschikbaar

Het vergroten van digitale vaardigheden door middel van PhotoVoice en Digital Storytelling.

Stichting BMP is partner in het Europese project SEE.TELL.LISTEN, dat medegefinancierd wordt door het Erasmus+ programma van de EU.

Het project heeft tot doel om de digitale vaardigheden en het zelfbewustzijn van vluchtelingen en asielzoekers te vergroten. Daartoe is een curriculum van drie programma’s: Digital Literacy, Digital Storytelling en Photovoice, ontwikkeld dat in pilots in Italië, Griekenland en Portugal is uitgeprobeerd.

De drie programma’s (modules) zijn nu in 6 talen verschenen. Er is ook een Whitepaper geschreven over de ervaringen in de pilots. Dit bevat aanbevelingen voor organisaties die met het curriculum aan de slag willen. We hopen dat veel organisaties dat doen. BMP kan deze cursussen op locatie verzorgen. Daar zijn wel de trainerskosten aan verbonden.

Vrijheid is een groot begrip

Onderzoek naar de beleving van vrijheid, onvrijheid en herdenken door Bosniërs en Irakezen in Nederland.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei zoekt continu naar een passende invulling van de activiteiten op 4 en 5 mei om het inclusieve karakter van de herdenking en viering op deze dagen te waarborgen. Ook is het belangrijk om de motivaties van mensen om al dan niet deel te nemen aan genoemde activiteiten te begrijpen. Het Comité heeft daarom de stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie (BMP), in het kader van het lustrumjaar 2020 (75 jaar vrijheid), gevraagd om onderzoek te doen onder Bosniërs en Irakezen die in de jaren negentig naar Nederland zijn gekomen. De vraagstelling van dit onderzoek is hoe mensen uit deze groepen vrijheid, onvrijheid en herdenken in de landen van herkomst en in Nederland beleven.