Vierde voortgangsbericht Opvoeden is een gesprek

Dit voortgangsbericht doet verslag van de ontwikkelingen binnen het project in de periode februari 2012 –juni 2012. Een van de hoogtepunten was de conferentie “Ouderbetrokkenheid is een gesprek” van 25 mei, waar de Landelijke oudergroep haar visiedocument presenteerde. Toevallig nam juist in deze fase de aandacht voor ouderbetrokkenheid breder toe, mede als gevolg van de toespraak van (inmiddels demissionair) minister Marja van Bijsterveldt over het onderwerp. Ter voorbereiding van de conferentie gingen de leden van de oudergroep met verschillende maatschappelijke partijen in gesprek over het visiedocument. De nadruk lag bij deze gesprekken op ouderbetrokkenheid maar ook kwamen de andere onderwerpen uit het visiedocument aan de orde. Leden van de Klankbordgroep en de Initiatiefgroep begeleidden tijdens de conferentie diverse rondetafelgesprekken.

Op lokaal niveau is het experiment Jong gedaan, Oud geleerd in Utrecht tot volle wasdom gekomen. In dit project spraken ouders en jongeren met elkaar over onderwerpen die zij normaal nooit samen bespreken. Het project werd afgerond met een succesvolle presentatie aan de wijk. In Rotterdam werd in verrassend intieme sfeer met de jongeren van Je weet zelluf gewerkt aan de voorbereiding van een advies van jongeren aan scholen om vroegtijdig schooluitval te voorkomen. Tenslotte is in Amsterdam gestart met het bijzondere project Vaders best, waar vaders van verschillende komaf samen spreken over de rol die zij als vader hebben gehad, gevoelens van schuld, schaamte maar ook trots en hoop.