Vrijheid Volgens

Vrijheid Volgens is een podcastserie van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, waarin journalist Maarten Dallinga mensen interviewt die ooit voor oorlog of onderdrukking naar Nederland zijn gevlucht. Hoe beleven zij vrijheid en onvrijheid? Zeer de moeite waard om te beluisteren.

De laatste podcast in de reeks is met Amman uit Syrië.
Aan het eind van deze podcast leest Maarten Dallinga zijn essay Vrijheid is fietsen in de regen dat hij schreef voor het 4 en 5 mei comité.

De vijfde podcast is met Saron Tesfahuney uit Eritrea. Ze vertelt: "We hoeven geen ruzie te maken. Dit is jouw ruimte, dit is mijn ruimte. En hoe kunnen we de tussenruimte als brug maken waardoor we elkaar kunnen steunen. Op deze manier kunnen we samen leven."

“Mensen werden alleen maar doodgeschoten omdat ze een andere nationaliteit hadden.” Dat vertelt Zoran uit voormalig Joegoslavië in aflevering 4 van de podcast Vrijheid Volgens. Zoran speelde voor deze aflevering ook het prachtige liedje “Ah što ćemo ljubav kriti” op zijn gitaar.

In de derde podcast spreekt Dallinga met de 27-jarige Nouf Rafea, die geboren werd in de Syrische hoofdstad Damascus en in 2015 vluchtte voor de burgeroorlog. Ze ontwaakte door bombardementen en leefde iedere dag met het besef dat het haar laatste kon zijn. Maar wanneer zij samen met haar vriendin een stukje ging rijden in haar groene Suzuki, kon ze toch even blij zijn, vertelt ze. “We deden mooie liedjes aan en lachten, om de pijn te vergeten.”

In de tweede podcast vertelt Faris Alwasity uit Irak dat zijn familie twee oorlogen heeft meegemaakt. Dat is meer dan genoeg. Oorlog zit in je lichaam, je hoofd, overal. Hij zag geen toekomst meer voor zijn kinderen. Hij vertelt over dat Nederland zijn land is geworden.

In de eerste podcast van deze serie spreekt Maarten Dallinga met Tanja Bubić. Zij vertelt over de kwetsbaarheid van vrijheid, de glijdende schaal die maakt dat je onvrijheid ongewild accepteert, over in stilte anders zijn en over de noodzaak het leven bijna elke dag opnieuw te vieren.

Lees ook de publicatie Vrijheid is een groot begrip, onderzoek naar de beleving van vrijheid, onvrijheid en herdenken door Bosniërs en Irakezen in Nederland die BMP in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei maakte.

Lees ook het essay Vrijheid is fietsen in de regen dat Maarten Dallinga schreef voor het 4 en 5 mei comité.