Projectomschrijving: Stromend Overvecht

Een wijkacademie voor oude en nieuwe bewoners
in de Utrechtse wijk Overvecht

Er zijn veel onderwerpen waar we over nadenken. Sommige onderwerpen halen we uit de media. Andere hebben te maken met ons eigen leven.  We stellen ons allemaal wel eens vragen als:

• Wat weet ik eigenlijk van mijn buren en hoe kan ik ze beter leren kennen?
  • Hoe zie ik mijn toekomst en die van mijn kinderen?
  • Wat voor ouder wil ik zijn en lukt dat ook?
  • Hoe ga ik om met wat anderen vinden?
  • Wat kan ik eigenlijk doen om deze wijk leefbaarder te maken?
  • Wat zijn mijn toekomstdromen?

De meeste van deze vragen bespreken we niet direct met anderen. Iedereen leeft toch min of meer in zijn eigen informatiebubbel en spreekt vooral met mensen die min of meer hetzelfde denken.
Gek genoeg zijn er maar weinig plaatsen waar wijkbewoners, oude en nieuwe, met elkaar in gesprek komen en samen nadenken over hun toekomst in Overvecht.

Wordt het niet tijd dat zij samenkomen om:

1. Elkaar te leren kennen en van elkaar te leren?
  2. Samen programma’s voor een mooi Overvecht te bedenken?

Om dit te bereiken heeft stichting BMP met steun van Wijk & Co het initiatief genomen tot Stromend Overvecht, een Wijkacademie voor oude en nieuwe bewoners.

Leren van elkaar

De Wijkacademie is geen academie met een professor en zo. Het motto is: Leren van elkaar. De Wijkacademie is een plaats waar bewoners uit verschillende culturen:
•    Verhalen en ervaringen aan elkaar vertellen
•    Spreken over onderwerpen die zij belangrijk vinden voor hun toekomst in Overvecht
•    Bedenken wat voor creatieve activiteiten zij willen organiseren om de wijk aantrekkelijker te maken voor nieuwe en oude bewoners (film, muziek, theater, e.d.)
•    Kijken met welke organisaties, scholen en kunstenaars in de wijk ze willen samenwerken.

Een kerngroep van oude en nieuwe wijkbewoners

Stromend Overvecht kent een kerngroep van circa 18 wijkbewoners. Zij doen minimaal twee jaar mee. Ze bedenken samen welke activiteiten er in Overvecht georganiseerd worden en met wie dat gebeurt.  De kerngroep komt eens in de drie weken bij elkaar. De groep wordt ondersteund door medewerkers van stichting BMP.

Voor meer informatie zie onze flyer:

Looptijd vanaf:
januari 2018