Verhalenwedstrijd

Ik schrijf een verhaal over mijn Opa en Oma

Op initiatief van de OPOM kerngroep is een verhalenwedstrijd uitgeschreven onder de naam “Ik schrijf een verhaal over mijn opa en mijn oma”. Aan de wedstrijd hebben de groepen 6 en 7 van acht basisscholen uit Den Haag meegedaan. Bijna alle deelnemers hebben een opa en oma die niet oorspronkelijk uit Nederland komen.

De opdracht was om een verhaal te schrijven van ongeveer één bladzijde lang. Daarbij mocht ook een tekening gemaakt worden, maar dat hoefde niet. Uit ongeveer 200 ingestuurde verhalen hebben drie verhalen de hoofdprijs gekregen en drie verhalen een aanmoedigingsprijs.

De jury bestond uit de Turkse schrijver Halil Gür, de voorzitter van de Surinaamse vrouwenbeweging Afimo Winifred van Brest, de Marokkaanse dichter, schrijver en toneelspeler Mahjoub Benmoussa en projectleider emancipatieactiviteiten van de Haagse Openbare Bibliotheken Thea Schellekens.

De verhalenwedstrijd heeft een kijkje gegeven in het huis, de tuin en de keuken van verschillende opa’s en oma’s uit de hele wereld én heeft laten zien dat je eigen opa en oma altijd de liefste zijn.

De deelnemers aan het OPOM project waren nieuwsgierig naar het beeld dat migrantenkinderen in Den Haag hebben van hun opa en oma. Oudere migranten worden immers vaak met allerlei stereotype beelden benaderd.

Maar de kleinkinderen van oudere migranten kijken met heel andere ogen naar hun opa’s en oma’s. Voor hen is oma gewoon degene die slaapliedjes voor ze zingt en lekkere dingen bij zich heeft. En opa is de man die mooie verhalen over vroeger kan vertellen, ook al woont hij misschien niet in Nederland. Stereotypen blijken door de ogen van kleinkinderen geen stand te houden.

Wat overblijft zijn beelden van bananenbomen in een tuin in Suriname, avonturen in de bergen in Marokko, zwemmen in Turkije en lekker exotisch eten in Nederland.