Advies uitgereikt aan wethouder Louwes

Schoolverlaters adviseren over schooluitval

Om schooluitval te voorkomen, moet de organisatie van scholen platter. Docenten moeten meer aansluiting hebben bij de leefwereld van leerlingen. Ook moeten studenten hun docenten kunnen evalueren en zouden er consequenties moeten worden verbonden aan functioneringsgesprekken.

Dat zeggen 12 jongeren uit Rotterdam-Zuid in het advies ‘Zie me dan, hoor me dan’, dat ze vrijdagmiddag aanbieden aan onderwijswethouder Korrie Louwes. ,,We weten dat er al veel gebeurt om schooluitval te voorkomen. Maar daar zijn jongeren zelf nooit bij betrokken'', zeggen de opstellers. Als vroegtijdig schoolverlater en dus 'ervaringsdeskundige' zitten zij intussen weer op school of hebben een baan. Op sommige Rotterdamse scholen zou de uitval 30 procent zijn.

,,Het is uniek dat jongeren ons adviseren vanuit hun eigen ervaringen,'' zei wethouder Louwes in een eerste reactie. ,,Wij kunnen van alles bedenken maar als het niet aansluit bij wat jongeren beweegt, bereiken we niet dat minder jongeren uitvallen. De adviezen sluiten goed aan bij waar we als college aan werken.''