School des Levens

In de Haagse Schilderswijk heeft het Stagehuis Schilderswijk een proeftuin voor de Maatschappelijke Diesttijd opgezet, genaamd De School des Levens. In de School des Levens zijn jongeren de producent van hun eigen maatschappelijke diensttijd. Ze volgen een traject van 6 maanden, waarbij ze zichzelf ontwikkelen en iets voor de wijk doen.

Het programma kent een serie inspiratiesessies, coachmomenten en trainingen gebaseerd op de volgende thema’s:

1. Identiteit en zelfbeeld
2. Burgerschap en maatschappelijk bewustzijn
3. Participatie en leiderschap
4. Religie en maatschappij
5. Communicatie en social skills

Na de inspiratiesessies gaan de deelnemers aan de slag met een eigen activiteit of een project voor de buurt. Zo heeft Redouan met Mahmut een zaalvoetbalcompetitie voor 90 kinderen opgezet, organiseert Amir nu al voor het 2e jaar een 112-veiligheidsdag (Haagse Helpers), zijn Soraya, Nihal en Imane een eigen meidenclub gestart (GIRLZ) en volgt in november 2020 de première van de theatervoorstelling M.A.N. (project van Enoch, Ismaïl, Mahmut, Amir, Achraf en Ayoub).

Stagehuis en stichting BMP willen de School des Levens verrijken met ervaringen uit een andere Haagse proeftuin (van Centrum 16.22) en dit programma ook op andere plekken in Nederland uitvoeren. Daarom hebben we samen met STEK Den Haag, Centrum 16.22, Mooi Welzijn in Den Haag, De Conceptenbouwers in Den Bosch en Bureau Cement in Eindhoven een mooi plan geschreven dat, gesteund door de gemeente Den Haag en fondsen als Fonds 21, Fonds 1818, bij ZONMW is ingediend. In dit plan is BMP verantwoordelijk voor de methodiek beschrijving en de intervisiebijeenkomsten met de jongerenwerkers die de deelprojecten in de verschillende gemeentes gaan uitvoeren. Een spannend traject. In de tweede week van november 2020 horen we of het plan door ZonMW is goedgekeurd en we echt aan de slag kunnen.