Studiemiddag: Aan de slag met moeilijk bereikbare mantelzorgers

Auteur:
Gerben Kroese

In uw dagelijkse praktijk houdt u zich bezig met het ontwikkelen, aanbieden en/of uitvoeren van ondersteuning aan mantelzorgers. Hoewel het ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers divers is, bereikt het lang niet iedereen. Zoekt u naar nieuwe manieren om mensen bij uw activiteiten te betrekken? Kom op maandag 19 mei a.s. naar onze studiemiddag en maak kennis met een beproefde methode die u hierbij kan helpen. Alle Mantelzorgers Werken Aan Hun Toekomst (AMWAHT) is een beproefde methode om moeilijk bereikbare groepen mantelzorgers te activeren en hun zelfsturend vermogen te vergroten. De methode voorziet in een opleiding en een praktijkdeel. In het praktijkdeel bereiken de opgeleide mantelzorgers op hun beurt weer andere mantelzorgers.

Werken aan de toekomst

De methode AMWAHT is een ontwikkeltraject voor mantelzorgers waarmee beleidsmakers en professionals die met lastig bereikbare mantelzorgers werken aan de slag kunnen. De afgelopen jaren is de methode door de stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie (BMP) ontwikkeld en uitgezet in diverse steden. Daarmee zijn goede ervaringen opgedaan. Het traject zet in op de empowerment van mantelzorgers, door ze te leren hun eigen kracht te herkennen en in te zetten. Mantelzorgers (met of zonder vooropleiding) worden tijdens het traject opgeleid tot groepswerkers die in staat zijn lotgenotengroepen van mantelzorgers op te zetten en methodisch te begeleiden. Movisie start vanaf augustus een opleidingstraject voor professionals die met de methode aan de slag willen.

Aanmelden studiedag

Werkt u als beleidsambtenaar en wilt u weten of het traject past in uw gemeente? Of bent u werkzaam als professional en wilt u aan de slag met een ontwikkeltraject voor mantelzorgers? Dan vertellen we u graag meer over de mogelijkheden, onze ervaringen en werkzame elementen tijdens deze studiemiddag.

Geïnteresseerd? Meldt u dan aan door een mail te sturen naar m.merkus@movisie.nl.

Voor wie?

De studiemiddag is bedoeld voor beleidsmakers en professionals uit zorg, welzijn, onderwijs en overheid die werken met/voor mantelzorgers. Er is ruimte voor zo’n 25 deelnemers.

Begeleiders

Michaëla Merkus van Movisie en Gerben Kroese van stichting BMP.

Prijs

€ 25,00 (inclusief borrel).

Datum

Maandag 19 mei 2014 van 13:00 tot 16:00 uur. Sluitingsdatum inschrijving: 16 mei 2014.

Movisie, Catharijnesingel 47 te Utrecht.