Archief nieuws

Alle priemgetallen het land uit

In het VluchtelingenWerk Magazine voorjaar 2018 wordt de grahic novel "De bibliotheek van ongeschreven verhalen" van Firoez Azarhoosh en Nenad Vukmirovic kort besproken.

Maak de puzzel op pagina 26 van het magazine en maak kans op een exemplaar:

Of als je niet kan wachten of nooit geluk hebt, bestel dan gewoon een exemplaar via onze site:

Verslag conferentie Kijk ons nou!

Moeders, vaders, jongeren, professionals: op 18 december 2017 komen honderdvijftig deelnemers van zestien Wijkacademies Opvoeden samen voor de vierde landelijke conferentie van Wijkacademies Opvoeden Kijk ons nou! Deelnemers uit Utrecht, Leiden, Haarlem, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag maken deze ochtend tot een levendige, succesvolle ontmoeting met spellen, theater, workshops, en vooral vol herkenning, uitwisseling en verhalen. De conferentie is georganiseerd in het kader van de Wijkacademies Opvoeden, een initiatief van de stichting BMP.

Startbijeenkomst Stromend Overvecht druk bezocht

Dinsdag 20 februari van 12.00 - 14.15 u. was de startbijeenkomst van de Wijkacademie Stromend Overvecht.
Stromend Overvecht is een wijkacademie van oude en nieuwe bewoners met als motto: leren van elkaar

20 buurtbewoners ontmoetten elkaar, spraken over hun talenten en over wat ze belangrijk vinden voor de toekomst.
Elke drie weken komt de groep bij elkaar om verhalen uit te wisselen en plannen te maken.

Voor meer informatie, lees de flyer

Benieuwd?
Kom naar de volgende bijeenkomst op

Dinsdag 13 maart van 12.00 - 14.15 u.

Plan Einstein (Meeting Space)
Einsteindreef 91

Nieuwsbrief Nationaal Knooppunt Oral History

In vervolg op het Haalbaarheidsonderzoek Nederlands Oral History Centrum gaat stichting BMP samen met partners kijken hoe het Nationaal Knooppunt Oral History verder ontwikkeld kan worden.

Wil je op de hoogte blijven van de voortgang van de plannen voor een Nationaal Knooppunt Oral History meld je dan aan voor de onregelmatig verschijnende digitale Nieuwsbrief.

Habiba Chrifi genomineerd als Sociaal Werker van het Jaar 2018

Habiba genomineerd voor Sociaal werker van het jaar 2018

Habiba Chrifi-Hammoudi, consulent bij Steunpunt Mantelzorg Utrecht, is één van de drie genomineerden voor de titel Sociaal Werker van het Jaar 2018. Habiba is enorm verrast dat ze is genomineerd, en nog wel door een samenwerkingspartner. “Samenwerken met allerlei organisaties is ontzettend belangrijk, omdat we mensen en kennis verbinden en elkaars werk versterken. Ik hoop dat deze nominatie eraan bijdraagt dat een werkwijze als AMWAHT in heel Nederland navolging krijgt. Het bereiken van migranten mantelzorgers vraagt om specifiek beleid. Met AMWAHT hebben we een methode ontwikkeld die werkt, waarmee we veel mensen bereiken en die vrouwen emancipeert. Ze worden assertiever, gaan voor het eerst met hun gezin naar een restaurant, worden vrijwilliger. Ik had nooit verwacht dat we zoveel vrouwen zouden bereiken!”. Op 14 maart, de Dag van de Sociaal Werker, wordt bepaald wie het komende jaar ambassadeur is van het vak en de branche.

Kijk ons nou! Druk bezocht en inspiratief

De landelijke conferentie Kijk ons nou! is druk bezocht. Negentig procent van de bezoekers is ouder of jongere en betrokken bij een van de Wijkacademies Opvoeden in Haarlem, Amsterdam-Oost, Holendrecht, Leiden, Den Haag, Utrecht en Rotterdam. Het opvoedtheater van de wijkacademie Schalkwijk over loslaten en je kind zonder je familie opvoeden in een vreemd land zorgde voor veel herkenning.
De wijkacademies Opvoeden uit Haarlem en Amsterdam-Oost presenteerden ieder een spel waarmee het gesprek over opvoeden in hun wijk wordt gestimuleerd: Just like you en Spelend money wise.
Er was veel belangstelling voor de workshops: Hoe kan ik mijn kind weerbaar opvoeden, Hoe praat ik met mijn kind over het geloof en Hoe kan ik omgaan met stress. Kwetsbare verhalen werden uitgewisseld door een groep vaders en moeders tijdens het spelen van Het Ouderschapsspel dat werd begeleid door vaders en moeders van de Wijkacademie Opvoeden Holendrecht.
Deze conferentie was dit jaar nog meer van ouders die onderling veel contacten legden en vol met ideeën naar huis gingen.

Landelijke conferentie Wijkacademies Opvoeden: Kijk ons nou! 18 december

Spelend in gesprek over opvoeden

Met trots presenteren Wijkacademies Opvoeden diverse spellen, opvoedtheater en workshops

Op 18 december 2017 komen de ouders, ondersteuners en partners van verschillende Wijkacademies Opvoeden uit de steden Haarlem, Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Den Haag en Utrecht bij elkaar om ervaringen uit te wisselen, nieuwe onderwerpen te verkennen en hun kennis en producten met anderen te delen. Zo presenteren de Wijkacademies Opvoeden uit Amsterdam-Oost, Holendrecht en Haarlem met trots diverse spellen, opvoedtheater en workshops.

De foto's van de conferentie zijn te zien op de website van de wijkacademies opvoeden

AMWAHT Utrecht een groot succes

Op 30 oktober 2017 kwamen een kleine tweehonderd Marokkaanse en Turkse mantelzorgers uit Utrecht bijeen. Wethouder Kees Diepeveen reikte certificaten uit aan een nieuwe lichting begeleiders van lotgenotengroepen. Zij hebben de AMWAHT opleiding met succes gevolgd. Als stichting BMP zijn we trots dat dit project dat ooit door ons ontwikkeld is nog steeds doorgaat. Er zijn nu al 450 mantelzorgers betrokken! Hulde aan Habiba Chrifi van Steunpunt Mantelzorg Utrecht die het AMWAHT vuurtje brandend houdt en deze dag organiseerde. Later op de avond kwamen er nog meer mantelzorgers bijeen om te dansen en te zingen tijdens de ladies only bijeenkomst.