Archief nieuws

Niet alleen ziek

Niet alleen ziek is een podcast van stichting BMP waarin journalist Maarten Dallinga met vier moeders praat over de impact van een langdurige ziekte op het ouderschap en gezinsleven.

In Nederland hebben zo’n 8 miljoen mensen een chronische ziekte. Een deel van hen is ook vader of moeder van opgroeiende kinderen maar wonderlijk genoeg hoor je vrijwel nooit over wat dit voor hen betekent. In de vierdelige podcast Niet alleen ziek maak je kennis met Karen, Christel, Sonja en Marleen. Vier krachtige vrouwen die open vertellen over hun ziekte en schuldgevoel, het aanvaarden van de ziekte, communiceren en hoe zij hun toekomst zien.

Achraf en Amir groeiden op in de Schilderswijk: 'De druk om iets van ons leven te maken, is groot'

Beeld © Eric van Nieuwland

Achraf (20) en Amir (23) groeiden op in de beruchte Haagse Schilderswijk – en willen er nooit meer weg. Dit verhaal gaat een klein beetje over criminaliteit en racisme. Maar vooral over de ons-kent-ons-mentaliteit in de wijk en de vele voetbalpleintjes waar kleine jongens groot zijn geworden.

Het volledige artikel is hier te lezen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5207454/achraf-amir-opgroeien-schilderswijk-zondaginterview-den-haag-druk

Als je partner je mantelzorger wordt

De impact van je eigen ziekte op de relatie met je partner, daarover ging het afsluitende groepsgesprek van de VerhalenKaravaan van het project Ronduit ziek. Dit project is een initiatief van stichting BMP en ontstaan naar aanleiding van vragen van ouders en patiëntenverenigingen. Doel is om binnen en buiten gezinnen een zorgzaam gesprek mogelijk te maken over ouderschap en opvoeden als een ouder langdurig ziek is. Daarnaast wil het project contact bevorderen tussen mensen die in vergelijkbare situaties leven.

De online VerhalenKaravaan begon met individuele inspiratiegesprekken gevolgd door groepsgesprekken. Als afsluiting wilden de deelnemers hun ervaringen in bredere kring delen. Journalist Maarten Dallinga sprak met hen en maakt de podcast Niet alleen ziek, die vanaf 26 januari 2021 wekelijks te beluisteren is.

VerhalenKaravaan voor jongeren

We zoeken één of twee jongeren (16+) in Utrecht en omgeving die een langdurig zieke vader of moeder hebben. Vanuit stichting BMP organiseren we, i.s.m. filmtheater 't Hoogt, een aantal online workshops waarin ze kunnen ontdekken welke verhaal zij willen vertellen én leren hoe je leuke animatiefilmpjes kunt maken. We starten al snel. Ken je iemand? Stuur me dan een email: ronduitziek@stichtingbmp.nl

Verhalen uit de Molenwijk

We hadden een leuke kerngroep van vrouwen voor het community project De Molenwijk door elkaar. In oktober dachten we nog dat we dan wel niet met 20 deelnemers, maar in ieder geval met 10 deelnemers konden starten. Maar CoVID-19 is onberekenbaar. Qua groepsgrootte en 1,5 meter afstand konden we bijeenkomen, maar toen bleek dat er enkele dames van de groep zelf ziek waren. Toen ze weer waren opgekrabbeld trad de nieuwe lockdown in werking. Maar van stil zitten houden we niet. Dus daarom zijn medewerkers van BMP zelf begonnen de vrouwen van de kerngroep en andere wijkbewoners te interviewen. Daarbij gaan we op zoek naar hun persoonlijke levensverhalen, hun beleving van de wijk en hun dromen voor de toekomst. Als je het zelf een keer hebt meegemaakt, is het later makkelijker om te leren interviewen, is de gedachte. En ondertussen verzamelen we al een hoop input voor het moment dat de bijeenkomsten wel kunnen doorgaan. Dan krijgen de kerngroepleden een cursus hoe ze zelf oral history interviews kunnen houden en kunnen ze gelijk starten met de analyse van de eerste verhalen van andere wijkbewoners. De bedoeling is dat ze op basis van die verhalen plannen maken voor activiteiten in de wijk en voor kunst in de openbare ruimte. Gelukkig hebben we nog even tijd voordat het project klaar moet zijn.

Jongeren Schilderswijk maken COVID filmpje

Kort voor het ingaan van de huidige lockdown hebben jongeren van @stagehuisschilderswijk een eigen filmpje gemaakt om anderen te wijzen op het gevaar van COVID-19 - Ga Viraal, maar laat je testen!

Big S/O voor @amir, @redouan en @achraf.

Met dank aan @gemeentedenhaag voor het mogelijk maken.

#zorgvoorelkaar #blijfgezond #lockdown #jongerencommunicatie #jongerenparticipatie #schilderswijk #broer #viraal #mondkapje

Kinderprogramma voor de Kerstvakantie

Het programma van Framer Framed in Werkplaats Molenwijk zit deze kerstvakantie boordevol leuke workshops waarbij je zelf cadeautjes of magische lichtfiguren mag maken. Het is een periode vol feesten en gezelligheid, maar ook in deze tijd moeten we weer veel binnen zitten en zijn de dagen kort. Laten we er samen iets moois van maken! Het is gratis en VOL=VOL, dus schrijf je snel in. Meer informatie is te vinden op de website: https://framerframed.nl/.../midwinter-mokum-in.../

Opgroeien in de Schilderswijk, hoe is dat? Dit toneelstuk laat het zien

‘Op straat gelden er regels. Je respecteert elkaar. Je beschermt elkaar. Je behoedt elkaar voor domme keuzes.’

Het toneelstuk M.A.N. is te zien op 3 en 4 december in Theater De Vaillant in Den Haag.

Het interview van de heren van voorstelling M.A.N. die hebben deelgenomen aan project School des Levens is hier te lezen: opgroeien-in-de-schilderswijk-hoe-is-dat-dit-toneelstuk-laat-het-zien